Odlomak

Uvod

Zalihe predstavljaju značajan deo ukupnih poslovnih sredstava preduzeća i one za sebe vežu veliki deo novčanih ulaganja. Da ta ulaganja ne bi bila neopravdano visoka, zalihama se treba od strane menadžmenta preduzeća efikasno upravljati. Zalihe mogu biti u obliku: sirovina i materijala, nedovršene proizvodnje, poluproizvodnje i gotovih proizvoda.
Za zalihe poluproizvoda je karakteristično da su iste nužne između različitih perioda (etapa) proizvodnje, jer se putem njih omogućava efikasnije realizovanje proizvodnih programa. Ukoliko ne bi bilo ovih zaliha u preduzeću, tada bi trebalo u svakoj etapi proizvodnje čekati da se kompletira deo prethodne proizvodnje. Da bi se izbegli zastoji (prazni hodovi) u proizvodnji, preduzeće se opredeljuje da drži ovaj vid zaliha bez obzira na tezaurizaciju novca i trenutni finansijski efekt. Zalihe sirovina i repromaterijala stvaraju uslove za fleksibilniji rad preduzeća, posebno u delu njihove nabavke.

Na menadžmentu preduzeća je da iskoristi sve moguće prednosti finansijske funkcije u odnosu na pribavljanje sirovina i repromaterijala (niže nabavne cene, količinske rabate, duže rokove plaćanja i sl.). Zalihe gotovih proizvoda omogućavaju preduzeću fleksibilnost u delu njegovog proizvodnog programa, prodajne funkcije, marketing funkcije i likvidnosti preduzeća.
Održavanjem povećanog nivoa zaliha u preduzeću, stvaraju se uslovi za ekonomičniju nabavku i profitabilniju prodaju. Koliki će biti povećan nivo zaliha u preduzeću, zavisi od:
a) troškova držanja zaliha,
b) troškova pribavljanja zaliha,
c) manipulativnih troškova sa zalihama,
(d) vremena povrata kapitala vezanog u zalihama.
Povećanje nivoa zaliha je opravdano sve dok nastale uštede premašuju ukupne troškove držanja dodatnih zaliha. Upravljanje zalihama predstavlja multifunkcionalni problem jer se odlukama finansijske, prodajne, proizvodne i nabavne funkcije može upravljati sa pojedinačnim i ukupnim zalihama preduzeća.

U proizvodnom preduzeću, zalihe su sirovine koje se skladište radi proizvodnje. U maloprodaji, zalihe su proizvodi za prodaju koji se drže u skladištima ili su izloženi na policama. Zalihe u lancu snabdevanja postoje zbog razlika u nabavci sirovina, poluproizvoda, gotovih proizvoda i tražnje za njima.

Upravljanje zalihama se u osnovi svodi na cost benefit analizu, tj. na analizu troškova i koristi od držanja zalija. Zapravo, utvrđivanje optimalne optimalne količine zalihe zahteva balansiranje između troškova držanja zaliha i korisnosti koja se ostvaruje raspolaganjem tim zalihama.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 31 stranica
  • Ekonomija Nevenka Nicin
  • Školska godina: Nevenka Nicin
  • Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
  • Srbija,  Beograd,  UNIVERZITET UNION - Fakultet za poslovno industrijski menadžment  

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari