Odlomak

Pojam dobra, proizvoda i robe
Pod dobrom podrazumevamo stvar ili uslugu kojom se zadovoljava neka ljudska potreba.
Dobra se dele na slobodna i ekonomska. Slobodna su ona koja nisu rezultat ljudskog rada, već se nalaze slobodna u prirodi. Dok ekonomska dobra proizvode ljudi svojom delatnošću.
Ekonomska dobra se mogu klasifikovati u dve osnovne grupe:
a) Materijalna – (sirovine, proizvodi i poluproizvodi)
b) Materijalno-nematerijalna (proizvodne usluge, neproizvodne usluge).
Sa aspekta namene:
a) Potrošna dobra
b) Proizvode široke potrošnje.

Sa aspekta teorije marketinga:
a) Obična dobra,
b) Trgovačka dobra,
c) Specijalna dobra,
d) Netražena dobra.
Sa aspekta životnog veka, tj.veka trajanja imamo stara dobra i usavršena dobra i nova dobra.
Proizvodi su materijalne strukture koje zbog tehnološke organizovanosti socioekonomskog sistema u interakciji sa ekološkim sistemom dobijaju odredjene funkcije. Roba je proizvod ljudskog rada koji se masovno reprodukuje za tržište preko koga stiče društvenu i upotrebnu vrednost. Ne postoji jedinstvena klasifikacija robe ali se roba najčešće klasifikuje prema stepenu prerade, dužini upotreba, kvalitetu namene i dr.
U odnosu na stepen tehnološke prerade deli se na: -sirovine – poluproizvodi i – gotovi proizvodi.
U odnosu na dužinu upotrebe dele se na:
• Obična potrošna dobra,
• Polutrajna potrošna dobra,
• Trajna potrošna dobra.

Prema kvalitetu roba se deli na:
• Na pravu robu (original)
• Zamene ili surogati,
• Imitacija.
Prema ekonomskoj nameni roba se deli:
• Proizvode za reprodukciju (sirovine i pogonska goriva)
• Proizvode opreme (mašine, transportna sredstva i ostala investiciona roba)
• Proizvodi za široku potrošnju (proizvodi prehrambene industrije, proizvodi od kože, kozmetičko proizvodi)

DEKLARACIJA ROBE
Da bi se odredjena roba mogla u svakom trenutku identifikovati neminovno je postojanje deklaracije robe odnosno marke proizvoda. U tom smislu konstituisan je sistem univerzalnih kodova proizvoda (UPC) koji je u početku važio za Severnu Ameriku, a već preko 30 godina postoji Evropsko udruženje za kodiranje proizvida EAN. Proizvod označen EAN bar kodom ima jedinstven unikatni broj pomoću kojeg ga je moguće prepoznati širom sveta I po kome se razlikuje od ostalih proizvoda. EAN sistem karakteriše ukupno 13 kodnih mesta datih u vidu pravougaonika sa paralelnim prugama od čega prve 3 cifre i kodovi iznad njih su oznaka za zemlju proizvodjača, a sledeće 4 cifre su broj proizvodjača, sledećih 5 cifara predstavalja broj artikla dok je trinaesti kontrolni broj.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Više u Trgovina

Komentari