Odlomak

Generičke strategije

Generičke strategije su:
• Strategija opšteg vođstva u troškovima
• Strategija diferencijacije
• Strategija fokusa
Sve više preduzeća koristi kombinovanu strategiju, koja obuhvata prednosti generičkih strategija, a uspeva da prevaziđe njihove nedostatke.

Strategija opšteg vođstva u troškovima

Ovo je jedna od strategija koju rado primenjuju mnoga preduzeća. Da bi u potpunosti bila sprovedena i da bi davala rezultate, mora se primeniti skup međusobno povezanih taktika koje uključuju:
• Agresivnu konstrukciju kapaciteta visokog nivoa efikasnosti
• Energično smanjenje troškova u skladu sa iskustvom
• Čvrstu kontrolu troškova i režijskih troškova
• Izbegavanje kreditnih računa klijenata
• Svođenje na minimum troškova u svim aktivnostima firminog lanca vrednosti.
Kompanija koja nastoji da postigne prednost putem snižavanja troškova mora da ostvari apsolutnu prednost troškova u odnosu na svoje rivale. To obično podrazumeva izlazak na tržište sa jednostavnim proizvodom ili uslugom, koji se nude masovnom tržištu, korišćenjem standardizacije kako bi se steklo najviše dobiti od ekonomije obima i iskustva. Međutim, ovakva strategija može da uspe jedino ako je preduzeće u mogućnosti da ostvari paritet na osnovu važnih dimenzija diferencijacije, kao što su brz odgovor na nove zahteve klijenata.

Stategija troškovnog liderstva omogućuje preduzeću da ostvari natprosečne prihode uprkos konkurenciji. Ako preduzeće zauzima poziciju niskih troškova, ono će ostvarivati prihode čak i ako konkurencija zaoštri rivalstvo i na taj način umanji profit preduzeća. Ova pozicija takođe štiti preduzeće koje posluje na tržištu moćnih kupaca koji su u mogućnosti da snižavaju otkupnu cenu po svojoj želji. Ovu strategiju koriste preduzeća koja proizvode supstitute, jer upravo niskim cenama ona uspevaju da prodaju proizvode koji se lako mogu zameniti proizvodom nekog drugog proizvođača.

Međutim, koliko god strategija opšteg vođstva u troškovima bila dobra, ona ima i neke nedostatke. Kao neki od njih mogu se navesti:
• Prevelika usmerenost na jednu ili nekoliko aktivnosti iz lanca vrednosti- menadžeri treba da ispituju sve aktivnosti lanca vrednosti, uključujući i veze među njima, posmatrajući ih sve ravnopravno. Česta je greška da se npr. srežu troškovi prodaje i marketinga, a da se proizvodni troškovi ostave nedirnutim;
• Svi rivali imaju zajednički input ili sirovi materijal- mnoge firme se takmiče oko troškova, pa su manje sposobne da se snađu u slučaju kada dođe do naglog porasta cena. Poznat je slučaj iz 2001.godine kada je ogroman broj proizvođača veštačkog đubriva morao da zatvori svoje proizvodne kapacitete. Razlog je bio taj što je cena gasa naglo skočila, a preko 70% troškova proizvodnje veštačkog đubriva odlazi na zemni gas;
• Strategija se može lako kopirati;
• Manjak pariteta po osnovi diferencijacije- firme koje nastoje da zadobiju prednosti vođstva u troškovima treba da postignu i održavaju nivo pariteta na bazi diferencijacije. Kao primer mogu se navesti onlajn škole za odrasle, stalno zaposlene polaznike i razni kursevi. Čak i ako ove firme izađu sa niskim cenama, mogu doživeti neuspeh ukoliko ne obezbede nastavu koja je slična onoj koju nude tradicionalne obrazovne organizacije. One paritet mogu ostvariti u dimenzijama diferencijacije, kao što su kvalitet ili reputacija;
• Prevelika usredsređenost na smanjenje troškova može dovesti do ignorisanja zahteva kupaca za novim osobinama proizvoda, smanjenje cenovne elastičnosti i novih načina upotrebe proizvoda.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 55 stranica
  • Marketing Igor Ristic
  • Školska godina: Igor Ristic
  • Skripte, Ekonomija
  • Srbija,  Beograd,  UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet Političkih nauka  
  • ,

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari