Odlomak

UVOD:

Mnogima termin inovacija ima konotaciju drastično nove tehnologije, koja može da znači i potpuno nov proizvod koji poboljšava uslove života, čineći nas produktivnijim ili efikasnijim. Zapravo, inovacije imaju raspon od inkrementalnih do radikalnih, i primenjuju se na proizvode, usluge, procese i mnoge druge oblasti.
Kada se govori o inovacijama u okviru lanca snabdevanja, obično se misli na poboljšanja u funkcionisanju lanca snabdevanja, ili tačnije, u načinu na koji proizvodi, rad, informacije ili sredstva teku kroz određeni lanac snabdevanja.
Sve više, direktan input od strane potrošača pokreće svaki aspekt inovacije, od sveobuhvatnog koncepta proizvoda, preko vremena lansiranja, pa sve do pakovanja i dostave. U ovom nadolazećem dobu inovacija pokrenutih na strani tražnje, lanac snabdevanja igra ključnu ulogu: nije dovoljno da bude elastičan i troškovno efikasan, već mora biti sposoban da odgovori direktno na potrebe potrošača, iako se te potrebe konstantno menjaju.
Lanac snabdevanja koji ima sposobnost da direktno odgovori potrebama svojih potrošača, može izgledati drastično drugačije od lanca snabdevanja koji je postojao u prošlosti. Kao prvo, održava blisku vezu sa organizacijama u početnim fazama razvoja proizvoda, a kao drugo, bavi se time šta se desava sa proizvodom nakon puštanja u prodaju, drugim rečima, strategija lanca snabdevanja pomaže održavanju životnog ciklusa proizvoda na tržišu.
Cilj ovog rada je prikazivanje značaja dobro organizovanog i postrojenog lanca snabdevanja koji, pored snižavanja troškova i postizanja većeg nivoa profitabilnosti i efikasnosti, može da postroji tražnju za određenim proizvodom i da putem opcija koje se navode u ovom radu proširi opseg rešenja putem inovacija i da dostavi još veću vrednost svojim potrošačima.
Uloga menadžera lancem snabdevanja takođe izgleda drugačije. Menadžeri već sarađuju sa drugim funkcijama u okviru preduzeća, ali kreiranje lanca snabdevanja koji uspešno podržava inovacije pokrenute tražnjom, zahteva proširenje njihove uloge prilikom saradnje. Oni su pod povećanim pritiskom da blagovremeno čitaju signale kupaca, da razviju proizvode usklađene sa njihovim potrebama, i da dostave proizvode onda kada su potrošači spremni da ih kupe.
Iz ovih i mnogih drugih razloga brzina inovacije je od izuzetne važnosti. Inovacija pokrenuta tražnjom ne znači mnogo, ako su pre lansiranja novog proizvoda potrošači već promenili mišljenje, ili je konkurencija bila brža. Međutim, nisu same inovacije interesantne, bilo da se radi o lancu snabdevanja ili prozvodu, nego procesi koji vode takvim inovacijama. Inovacije u lancu snabdevanja se mogu pojaviti iz procesa orijentisanog ka kupcima, usmerenog ka otkrivanju naznaka o promenama na tržištu, a koje su vrednovane od strane kupaca pošto su pokrivene inovacijom u okviru lanca snabdevanja.

 

 

 

 

Lanac snabdevanja

Postoje određene promene koje karakterišu modernu tražnju gde potrošači zahtevaju sofisticiranija rešenja za svoje potrebe. Takođe, potrošači se okreću novom načinu kupovine proizvoda, pogotovo putem interneta. Konačno, potrošači zahtevaju niže cene, pogotovo zato što imaju pojačan pristup konkurenciji širom sveta.
Svi ovi faktori imaju štetan efekat na preduzeća. Jedini način na koji se može pristupiti ovim problemima istovremeno jeste da se efektno svrstaju proizvodi i tražnja za proizvodima kroz efikasno konfigurisan i postrojen lanac snabdevanja.
Pre istraživanja o tome kako se lanci snabdevanja sučeljavaju sa inovacijama, važno je razumeti generički model lanca snabdevanja. Lanac snabdevanja jeste set inter- i intra- kompanijskih procesa koji proizvode i dostavljaju dobra i usluge potrošačima. Ovo uključuje aktivnosti kao što su nabavka materijala, proizvodnja, pravljenje rasporeda, i sistem fizičke distribucije podržan neophodnim protokom informacija. Prokura, proizvodnja, menadžment inventara, skladištenje i transportni troškovi se uglavnom posmatraju kao deo lanca snabdevanja. Marketing, prodaja, finansije i strateško planiranje to nisu.
Definicije lanca snabdevanja naglašavaju komplementarnu vezu sa inovacijama. Lanci snabdevanja su procesi životnog ciklusa koji podržavaju fizičke tokove, tokove informacija, finansija i znanja za proizvode i usluge koji se kreću od prodavaca do krajnjih korisnika. Ova definicija ukazuje na značaj krajnjeg korisnika i važnost dostavljanja rešenja korisnicima. Bez sposobnosti da se dostave inovacije korisnicima, na mestima na kojima oni obavljaju kupovinu i bez dodatnih usluga koje čine rešenje njihovog problema, inovacija postaje beznačajna. Jasno, svaka inovacija mora da uzme u obzir proces dostave i da osigura da taj proces bude konfigurisan po željenom rešenju korisnika. Veza između razvoja proizvoda i lanca snebdevanja je jednako značajna za uspeh inovacije kao i veze između razvoja proizvoda i marketinga ili dizajna i proizvodnje.
U svakom generičkom modelu lanca snabdevanja postoji određen broj specifičnih uloga koje igraju različite organizacije (slika 1). “Dobavljač” (Supplier) je odgovoran za obezbeđivanje sirovih materijala i komponenti koje koristi “Proizvođač” (Manufacturer) koji proizvodi gotov proizvod za potrošače. “Distributer” dostavlja krajnji proizvod “Prodavcu”(Merchant) ili krajnjem korisniku odnosno potrošaču (Consumer). Distributeri mogu da koriste i “Prevoznike” (Shippers) da dostave krajnji proizvod na određenu destinaciju

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari