Odlomak

TEORIJSKA SHVATANJA ODNOSA PEDAGOGIJE I KIBERNETIKE

Da bismo govorili o samom odnosu pedagogije i kibernetike, moramo pre svega definisati pojmove čije ćemo zajedničke osobine sagledavati. Kada govorimo o pedagogiji, definicija je jasna, pedagogija je nauka o vaspitanju koje se konstantno nadograđuje. Sa druge strane za kibernetiku možemo reći da ima više definicija, ali uzećemo jednu kao relevantnu, a to je da je kibernetika teorija komunikacije koja se bavi izučavanjem opštih zakonitosti upravljanja dinamičkim sastavima i tvorevinama u tehnici, prirodi i društvu.
Sada možemo razmatrati uticaj jedne nauke na drugu, tek pošto smo utvrdili značenje svake od njih. Čitajući ovaj tekst, uvidela sam da sam pojam pedagoške kibernetike ( kibernetičke pedagogije ) nije u potpunosti definisan. Pedagozi će dati prednost pedagogiji i njene elemente će staviti kao ključne pri definiciji ovog pojma, dok će kibernetičari nastojati da postave na pijedestal kibernetički uticaj u pedagogiji. Istraživanje odnosa ove dve nauke bilo je zanimljivo pedagozima i kibernetičarima u prvoj fazi pojavljivanja uticaja kibernetike u pedagogiji, kasnije je ostavljeno po strani. Međutim danas, kada sve više vidimo uticaj računarskih sistema, u samoj nastavi pre svega, ponovo nam ovaj pojam postaje zanimljiv i neophodno je što pre naći zajedničke osobine ove dve nauke. Uzimajući u obzir da nam je za sam proces vaspitanja neophodan objekat ( u našem slučaju učenik ili grupa učenika ) neophodno je naći način na koji ćemo kroz metod upravljanja našim objektom naći pedagoško kibernetičke elemente. Sam cilj kibernetike u pedagogiji je, po mom shvatanju, da nađe način kako da uprosti proces apsorbcije znanja kod učenika. Otuda u pedagogji imamo: prosto i ciklično ( koje još nazivamo kibernetičko ) upravljanje. Iz toga vidimo jedan od uticaja kibernetike i njenih elemenata u samoj pedagogiji, što se najbolje vidi na principu bele kutije, gde kao primer možemo uzeti bolonjski sistem koji je uveden kao olakšica studentima. Kako princip bele kutije spada u ciklično tj.kibernetičko upravljanje, već vidimo jednu od veza između ove dve nauke. Kao jedan od zajedničkih termina za ove dve nauke možemo uzeti sam proces, u kibernetici proces kroz nastavu, jer je tu njena najveća primena, dok u pedagogiji imamo sam proces vaspitanja. Da bi se ove dve nauke ujednile neophodno je naći im zajedničke termine, međutim kako kaže i sam D.Branković, ne treba pretrpavati pedagogiju nepotrebnim terminima, već treba dublje objasniti samu pedagogiju kroz kibernetičke kategorije. Kroz dalje čitanje ovog teksta , čini mi se da sam stekla mišljenje da , kibernetika, umesto da uprosti i olakša većinu stvari, dodatno komplikuje sam proces nastave. Ipak je nastava jedini oblik u kojem za sada možemo videti elemente kibernetike, i to ne još uvek na našim područjima koliko u stranim zemljama

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari