Odlomak

Jelena Unijat
Pravni okvir za regulisanje sektora bezbednosti
sastoji se od niza propisa, koji su poređani odozgo
nadole prema hijerarhiji i prema stepenu op-
štosti. Na vrhu se nalazi ustav, zatim idu zakoni i
na kraju podzakonski akti. Svi ovi pravni akti moraju
biti komplementarni, a niži moraju proizilaziti
iz viših i ne smeju im protivurečiti. Pored pravnih
akata, za sektor bezbednosti su posebno značajni
strateški dokumenti, kao što su strategija nacionalne
bezbednosti, strategija odbrane i drugi.
Mada su strategije politički dokumenti, smatra se
da one po stepenu opštosti treba da budu odmah
ispod ustava, a pre zakona i drugih propisa. Tako-
đe, kada je reč o samoj materiji, postoje određene
teorijske proporuke šta bi trebalo da se nađe u
pojedinim od navedenih pravnih akata i političkih
dokumenata. Načelno, uredbama, pravilnicima i
naredbama detaljinije se razrađuju norme sadr-
žane u ustavu, strategijama i zakonima.
Ustav1.
Ustav je najviši pravni akt jedne zemlje i sve ostale
pravne norme i politički dokumenti moraju biti
u skladu sa njim. Njime su uređeni organizacija
vlasti i ljudska prava, kao i osnove teritorijalnog
uređenja i javne finansije. U delu koji se odnosi
na organizaciju vlasti treba da se nalaze i načelne
odredbe o uređenju oružanih snaga. Ustav
obično uređuje misiju vojske, mehanizme civilne
demokratske kontrole oružanih snaga, nadlež-
Piramida pravnih i političkih dokumenata
u sektoru bezbednosti
nost za odlučivanje o upotrebi vojnih snaga i za
proglašavanje ratnog i vanrednog stanja, a eventualno
uređuje i pojedina druga pitanja u vezi sa
vojnim snagama. Takođe, poželjno je da u ovom
aktu budu nabrojana i osnovna strateška dokumenta
o nacionalnoj bezbednosti i odbrani.
Prema članovima 139–141 Ustava Republike Srbije
(2006), Vojska Srbije brani zemlju od oružanog
ugrožavanja spolja i izvršava druge misije i
zadatke u skladu sa Ustavom, zakonom i principima
međunarodnog prava koji regulišu upotrebu
sile. Vojska Srbije može biti upotrebljena van
granica Republike Srbije samo po odluci Narodne
skupštine. Takođe, Vojska Srbije je pod demokratskom
i civilnom kontrolom. Predsednik Republike,
u skladu sa Zakonom, komanduje Vojskom
i postavlja, unapređuje i razrešava oficire Vojske
Srbije (član 112, stav 2). Narodna skupština proglašava
vanredno i ratno stanje, a kada nije u
mogućnosti da se sastane, odluku o proglašenju
vanrednog i ratnog stanja zajedno donose predsednik
Republike, predsednik Narodne skupštine
i predsednik Vlade (čl. 200 i 201)

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 4 stranica
  • Uvod u pravo Jelena Unijat
  • Školska godina: Jelena Unijat
  • Skripte, Bezbednost, Pravo
  • Srbija,  Beograd,  UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet Političkih nauka  

Više u Bezbednost

Više u Pravo

Više u Skripte

Komentari