Održiva proizvodnja i potrošnja
Objavio Makimikihaos 25. mart 2024.
Objavio studenti.rs 26. mart 2015. Prijavi dokument
Jelena Unijat
Pravni okvir za regulisanje sektora bezbednosti
sastoji se od niza propisa, koji su poređani odozgo
nadole prema hijerarhiji i prema stepenu op-
štosti. Na vrhu se nalazi ustav, zatim idu zakoni i
na kraju podzakonski akti. Svi ovi pravni akti moraju
biti komplementarni, a niži moraju proizilaziti
iz viših i ne smeju im protivurečiti. Pored pravnih
akata, za sektor bezbednosti su posebno značajni
strateški dokumenti, kao što su strategija nacionalne
bezbednosti, strategija odbrane i drugi.
Mada su strategije politički dokumenti, smatra se
da one po stepenu opštosti treba da budu odmah
ispod ustava, a pre zakona i drugih propisa. Tako-
đe, kada je reč o samoj materiji, postoje određene
teorijske proporuke šta bi trebalo da se nađe u
pojedinim od navedenih pravnih akata i političkih
dokumenata. Načelno, uredbama, pravilnicima i
naredbama detaljinije se razrađuju norme sadr-
žane u ustavu, strategijama i zakonima.
Ustav1.
Ustav je najviši pravni akt jedne zemlje i sve ostale
pravne norme i politički dokumenti moraju biti
u skladu sa njim. Njime su uređeni organizacija
vlasti i ljudska prava, kao i osnove teritorijalnog
uređenja i javne finansije. U delu koji se odnosi
na organizaciju vlasti treba da se nalaze i načelne
odredbe o uređenju oružanih snaga. Ustav
obično uređuje misiju vojske, mehanizme civilne
demokratske kontrole oružanih snaga, nadlež-
Piramida pravnih i političkih dokumenata
u sektoru bezbednosti
nost za odlučivanje o upotrebi vojnih snaga i za
proglašavanje ratnog i vanrednog stanja, a eventualno
uređuje i pojedina druga pitanja u vezi sa
vojnim snagama. Takođe, poželjno je da u ovom
aktu budu nabrojana i osnovna strateška dokumenta
o nacionalnoj bezbednosti i odbrani.
Prema članovima 139–141 Ustava Republike Srbije
(2006), Vojska Srbije brani zemlju od oružanog
ugrožavanja spolja i izvršava druge misije i
zadatke u skladu sa Ustavom, zakonom i principima
međunarodnog prava koji regulišu upotrebu
sile. Vojska Srbije može biti upotrebljena van
granica Republike Srbije samo po odluci Narodne
skupštine. Takođe, Vojska Srbije je pod demokratskom
i civilnom kontrolom. Predsednik Republike,
u skladu sa Zakonom, komanduje Vojskom
i postavlja, unapređuje i razrešava oficire Vojske
Srbije (član 112, stav 2). Narodna skupština proglašava
vanredno i ratno stanje, a kada nije u
mogućnosti da se sastane, odluku o proglašenju
vanrednog i ratnog stanja zajedno donose predsednik
Republike, predsednik Narodne skupštine
i predsednik Vlade (čl. 200 i 201)
Objavio Makimikihaos 25. mart 2024.
Objavio nikolagf 13. mart 2024.
Objavio Andri0805 13. mart 2024.
Objavio Sergejss1 25. mart 2024.
Objavio mob0629649492 25. mart 2024.
Objavio dragicamilica 25. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.