Odlomak

SISTEM ORGANIZACIJE U PLATONOVOJ DRŽAVI

Platon se u svom delu ”Država” bavi pitanjima najboljeg idealnog uređenja. On nije bio zadovoljan državnim uređenjima svoga doba.Smatrao je da države ne teže ostvarenju ideala pravde, a država ukolliko ne ostvaruje pravdu i nije država.Jer kako Platon govori “Pravična duša I pravičan čovek živeće dobro, a nepravičan rđavo”.
Država nastaje zato što jedan čovek nije sam sebi dovoljan, već mu treba još nešto.Prema Platonu nju podiže naša potreba.Država dakle postoji da bi služila potrebama ljudi. Ljudi se moraju oslanjati na pomoć i saradnju drugih ljudi u proizvodnji životnih potrepština. Zato su ljudi okupljeni na jednom mestu kao saradnici i to zajedničko stanište mi nazivamo državom .Tako Platon smatra da država nastaje iz ekonomskih potreba ljudi.Stoga, država se shvata kao forma u kojoj se odvija ljudski život I on se ne može odvijati ni u kakvoj drugoj formi I sve se stvari moraju posmatrati u značenju sistema. Međutim,nije stvar samo u ostvarivanju života već u ostvarivanju dobrog života, pri čemu uključenost u društvo proizvodi zadovoljstvo, a zadovoljstvo građana je zadatak svake države.

Međutim, neće svi ljudi raditi sve poslove, nego će svako obavljati ono za šta je sposoban: tako nastaju različita zanimanja, jer svako treba da doprinosi zajednici na različite načine. Platon govori da ce “svega biti u većoj meri I lepše I lakše ako pojedinac radi posao koji odgovara njegovoj sposobnosti,ako ga vrši u pravo vreme I ako se ne bavi drugim poslovima.” On govori da svako treba da radi po jedan posao,onaj za koji je svaki od njih izgledao po svojoj prirodi nasposobniji I koji bi imao da obavlja lepo I celog veka, ne vodeći računa o drugim poslovima I ne propuštajući pravo vreme. Platon smatra da svaki čovek treba da zna svoje sopstvene granice, mogućnosti I sposobnosti I da poštuje sebe kao nezamenjivog I prekopotrebnog u delokrugu gde mu je mesto I da radi ono za šta je najpozvaniji I najsposobniji. Pri tome, u državi ne sme biti bogatstva I siromaštva jer I jedno I drugo slabi te sposobnosti pojedinca. To znači da treba uskladiti lične interese sa opštim interesima I živeti u skladu sa prirodom. U harmoničnoj državi ne postoje robovi.U takvoj državi svi su ljudi saglasni I jednodušni u kažnjavanju onih pojedinaca koji su “sišli s uma” I bezrazložno se bune protiv prirodnog, tj.umnog poretka. Platonova država je zamišljena kao ljudsko telo.Glava, ruke I stomak treba da se slože I da harmonično sarađuju po nekoj prirodnoj podeli rada.
OBRAZOVANJE
Sam razvoj Platonove idealne države, tj.društva, zavisi od toga, do kojeg stepena je todruštvo obrazovano. Najbolja i najsloženija je ona država u kojoj za vlašću najmanje teže onikoji su izabrani da vladaju, a ako država ima drugačije vladaoce, onda je u njoj suprotno. Dodobre države dolazi se obrazovanjem i odgojem. Uspeh svake države zavisi od njenog stanovništva. U državi svako ima svoj zadatak ovisno o svojim sposobnostima. Napredak države je moguć samo ako je država zasnovana na stalnoj težnji ka učenju, što znači da je obrazovanje jedno od osnovnihtemelja dobre države. Platon se zalagao za to da čak i vladar države mora da se obrazuje kako bi bio u mogućnosti da vlada državom, jer je smatrao da samo filozofi mogu dobro vladatidržavom. U državi svako mora imati neku vrstu obrazovanja bez obzira koju funkciju obavljaju i na kojoj se poziciji nalaze. Prema tim načelima, Platon je svoju državu podelio u 3 staleža:

1. Oni koji pokažu najmanje želje i mogućnosti za napredovanje u obrazovanju, oni treba da budu proizvođači (zanatlije, poljoprivrednici). Kod ovog tipa ljudi dominantan je nagonski deo duše, a on se ispoljava kroz želju za materijalnim ma koje vrste. Oni brinu samo o ličnom i materijalnom i imaju najmanje osećaja za opšte dobro. Zbog toga i treba da imaju privatnu svojinu jer je to njihov primarni interes.
2. Oni koji malo više napreduju u znanju i vrlinama ali ipak ne dovoljno da bi bili upravljači, oni treba da budu vojnici. Ovaj tip ljudi ima izvesnog osećaja za opšte dobro. Kod njih je dominantan voljni (srčani) deo duše. Odlikuju se hrabrošću i izdržljivošću. Platon je posebnu pažnju obratio na to kako će se I putem čega obrazovati vojnici. Pri čemu je konkretno mislio na muzičko I gimnastičko obrazovanje I da se I jedno I drugo zahteva radi duše. Oni u svome pozivu moraju pokazati pamet I sposobnost, a osim toga moraju se I starati o državi.
3. Upravljači treba da budu oni koji su kroz višedecenijsko obrazovanje pokazali da je umni deo duše preovladavajući. Upravljači treba da budu filozofi. Zbog toga što se filozofi bave idejama pa tako znaju šta je dobro, pravedno, hrabro, odnosno znaju šta bi trebalo da budu ciljevi jedne zajednice. Filozofi koji ne žude za vlašću moraju je primiti kao obevezu. Filozof je bogat I razumnim životom I jedino filozof prezire političku moć. Upravljači-Filozofi ne lažu I nikako ne trpe laž nego treba da je mrze,a da vole istinu. Oni treba da budu ljubitelji istine I onoga što jeste. Kako Platon govori “ Prirodna osobina filozofa je da uvek žude za saznanjem onoga što je večito I da njih ne uzmenirava nastajanje I propadanje”.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Filozofija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari