Odlomak

 

1) UVOD

Pitanje mogućnosti, uslova, fakotra i puteva razvoja i formiranja ljudi, kao jedanod osnovnih problema pedagoške i psihološke nauke, oduvek je bilo i danas je u središtupažnje i živog interesovanja, ne samo užih pedagoških krugova nego i šire javnosti. To je i sasvim razumljivo, jer od toga kako se shvata uloga pojedinih činilaca u razvoju čoveka zavisi kakav će se značaj i mesto pridavati ovom ilionom faktoru, pa prema tome i u kome će se pravcu orjentisati i usmeriti vaspitna odnosno pedagoška aktivnost. Osnovini fakotri oko čijeg su mesta,uloge i značaja u razvoju i formiranju ljudi razilazili, i još uvek se razilaze ushvatanjima, ideolozi antagonističkih klasa ili socijalnih grupa jesu: nasleđe,društvena sredina i vaspitanje. U toku razvoja društva različito je shvatana ulogaovih faktora i prema tome pridavan im je i različit značaj u formiranju ljudi.
U ovom radu biće reči o pojmu ličnosti, faktorima razvoja, a najveći akcenat je na socijalnim faktorima razvoja ličnosti
2) Pojam i definicija ličnosti

Ličnost je jedan od temeljnih pojmova psihologije koji se odnosi na neponovljiv, relativno čvrsto integrisan, stabilan i kompleksan psihički sklop osobina, koji određuje karakteristično i dosledno ponašanje individue. U te osobine spadaju intelektualne sposobnosti, vrednosti, motivi, emocije, ciljevi i namere, način ponašanja. Ličnost je dinamička struktura koju čini sistem međusobno povezanih crta (sposobnosti, temperamenta, karaktera), motiva, vrednosti, stavova itd. Najopštije, to je stabilna organizacija individualnih karakteristika čoveka na osnovu koje se svaki pojedinac razlikuje od svih ostalih.
Prema Olportu, „ličnost je dinamička organizacija onih psiho-fizičkih sistema unutar individue koji određuju njeno karakteristično ponašanje i njen karakterističan način mišljenja“. Prema psihoanalizi, ličnost je složen strukturalni i dinamički sistem koji obuhvata veći broj podsistema ili instanci. Zato se psihoanaliza orijentiše na specifično dubinsko razmatranje nesvesnih slojeva ličnosti, kao i na izučavanje dinamike razvoja, uključujući, pored normalnih, i patološke posledice disharmoničnog razvoja.
Ličnost je veoma slojevita i kada govorimo o njoj moramo dati odgovore na neka osnovna pitanja: koji su najvažniji momenti koje treba proučavati i prikazivati (struktura ličnosti); šta pokreće ljude na aktivnost (dinamika ličnosti); od kojih faktora zavise osobine ljudi i u kom stepenu se formiraju kod pojedinog čoveka (razvitak ličnosti). Izrazom ličnost mi označavamo relativnu doslednost, jedinstvo i osobenost ponašanja individue.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Psihologija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari