Odlomak

 

Sami vrh svetske trgovine i same svetske privrede pretstavljaju transnacionalne kompanije.
Njihovo učešće u svetskoj trgovini se može porediti sa učešćem pojedinih zemalja. Transnacionalne kompanije (TNK) ostvaruju rast po stopama koje prevazilaze stope rasta mnogih zemalja. Usled njihovog delovanja nacionalni okviri su izgubili na značaju, a države postale drugorazredni privredni subjekti.
Od sto najvećih privrednih subjekata u 2000. godini, 29 su bile transnacionalne kompanije a 71 države. Prema ovom poređenju, najveća transnacionalna kompanija u svetu u 2000. godini bio je ExxonMobil rangiran na 45. mestu kombinovane liste zemalja i ne-finansijskih kompanija, sa procenjenim iznosom dodate vrednosti od 63 milijarde dolara. Veličina ove kompanije, u pogledu dodate vrednosti, jednaka je veličini država kao što su Čile ili PakistanTako velike i moćne, veće i od mnogih država, ove kompanije presudno utiču na međunarodnu trgovinu.
Najveći deo međunarodnih trgovinskih tokova se odvija posredstvom ovih kompanija. One opredeljuju strukturu, obim i pravce odvijanja međunarodne trgovine. Više od polovine najvećih privrednih subjekata, prema dodatoj vrednosti, činile su kompanije. Pošto poređenje prodaja firmi i GDP-a zemalja nije konceptualno odgovarajuće, a kako je GDP mera dodate vrednosti, to je i za firme utvrđena dodata vrednost koja je definisana kao zbir plata, profita pre oporezivanja i amortizacije.
Odnos međunarodne trgovine i transnacionalnih kompanija je toliko postao isprepletan da se, s pravom, postavlja pitanje njihovog međusobnog odnosa: da li su transnacionalne kompanije, odnosno sistemi njihovih mreža filijala širom sveta, supstitut međunarodnoj trgovini ili su joj komplementarne, dopunjujući je novim tokovima i oblicima saradnje.

2.Definisanje i razvoj transnacionalnih kompanija

• Integracije, internacionalizacije i globalizacije, aktivnosti TNK su glavna pokretačka snaga privrednog rasta svake zemlje. Definicije transnacionalnih kompanija su brojne i različite. Razlike postoje kako u njihovom pojmovnom određenju (kompanija, korporacija, preduzeće), tako i u upotrebi različitih atributa uz ove pojmove (transnacionalna, multinacionalna), pa je neophodno napraviti razliku između različitih termina koji se koriste u literaturi. Iako je većina transnacionalnih kompanija organizovana kao akcionarsko društvo – korporacije , te je adekvatno da se za ova preduzeća koristi naziv transnacionalna preduzeća odnosno transnacionalne kompanije.

• Kao sinonimi koriste pojmovi: multinacionalna i transnacionalna kompanija. Razlika između njih je u tome što se rukovodstvo multinacionalne kompanije nalazi u više zemalja, tako da matična zemlja (zemlja porekla) ove kompanije nije samo jedna zemlja, već je to veći broj zemalja.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari