Odlomak

UVOD

Koncept organizacije koja uči zasniva se na premisi da svaka organizacija koja funkcioniše u dinamičnom i stalno mijenjajućem okruženju mora definisati mehanizme konstantnog učenja i adaptacije ako želi uspješno da se prilagodi dinamici koju nameće okruženje i, shodno tome, u poslovanju ostvari profit kao i zadrži i unaprijedi tržišnu poziciju u odnosu na konkurente. Efikasnost koju učeće organizacije sa sobom donose zasniva se na efikasnosti timova kao sastavnih dijelova organizacija. Radni timovi koji mogu ali i ne moraju odgovarati organizacionoj strukturi organizacije (odijeljenja, referati, sektori) predstavljaju ćelije organizacijskog organizma. U okviru timova se odvija proces rada. Frikcija u odnosima članova timova direktno se prenosi na gubitke u efikasnosti funkcionisanja cijele organizacije. Shodno tome, dobro organizovani timovi direktno korespondiraju sa eflkasnom organizacijom.
U današnje vrijeme, vrijeme modernog biznisa, modernog načina poslovanja i globalne trgovine, kada se cijeli svijet može smjestiti u jedno „globalno selo“, sve rjeđe možemo vidjeti organizacije zasnovane na starinskim metodama poslovanja. Jer, kako vrijeme odmiče, ono sa sobom nosi i izvjesne promjene koje moramo slijediti i pravila kojih se moramo pridržavati da bismo opstali u tom svijetu modernog poslovanja.Samim tim, kompanije koje su bile zasnovane na „starim“ načinima poslovanja, polako gube na vrijednosti, zaostaju u „trci“ za konkurencijom i nestaju sa „borbenog polja“ na kome se odvija „bitka za opstanak“. Da bi komapnije izbegle ovaj „nestanak“, moraju odmah da naprave određene korake u promjeni svog načina poslovanja.Osnovni korak koji je potrebno preduzeti jeste kompletna transformacija sadašnjeg, postojećeg stanja i momentalni prelazak u „kompaniju koja uči“, iz prostog razloga što je danas znanje moć.

1. POJAM UČEĆE ORGANIZACIJE

Organizacijsko učenje se temelji na pojedinačnom učenju. Organizacijski razvoj je moguće definisati kao „dugoročni napor prema kontinuiranom unapređivanju podržanom na svim nivoima organizacije, korišćenjem interdisciplinarnih pristupa i moderne tehnologije.“ Ljudi koji rade u organizaciji koja uči na neki su način “istinski probuđeni” pojedinci. Posvećeni su poslu koji obavljaju, i trude se da ostvare svoj najviši potencijal dijeleći zajedničku viziju i vrijednosti sa kolegama u timu.
Rad u učećoj organizaciji je interesantan na različite načine. Aktivnosti pojedinca posmatraju se u kontekstu cjeline . Zaposleni u učećoj organizaciji preuzimaju rizike kako bi učili, razumiju da njihov zadatak nije izbjegavanje rješenja, već pronalaženje trajnih rješenja, posvećeni su kvalitetnom obavljanju posla, kvalitet ostvaruju timskim radom i sinergijskim učincima stalnog grupnog učenja. Učeća organizacija ili organizacija koja uči  (OKU) definiše se kao “organizacija koja se kontinuirano popravlja, brzo stvarajući i usavršavajući sličnosti neophodne za budući uspjeh.”

U organizacijama koje uče stvaraju se procedure, različite od postojećih, koje se šire kroz organizaciju, sa ciljem da se dobiju najbolji proizvodi i usluge.Ovakvo učenje stvara  nove kompentencije i poboljšava performance.Da bi se kreirala organizacija u kojoj će članovi slobodno da istražuju i eksperimentišu da razvijaju sličnosti kreativnog mišljenja, dijaloga i učestvovanja u viziji, da otkrivaju skrivene potrebe potrošača, treba stvoriti ambijent za podršku.  Treba shvatiti da ljudi koji rade u učećoj organizaciji nisu ničiji robovi. Upravo zbog toga, splični su i dobro pripremljeni za promjene, efektivno slušanje i rad sa drugima. Organizacije koje uče su moguće, jer, ne samo da je u našoj prirodi da učimo, već mi volimo da učimo. Većina nas je nekada bila dio velikog “tima”, grupe ljudi koji su zajedno funkcionisali na poseban način, koji su vjerovali jedni drugima, koji su jedni drugima dopunjavali vrline i jedni drugima nadoknađivali slabosti, koji su imali zajedničke ciljeve koji su bili veći od pojedinačnih i koji su stvarali izuzetne rezultate. Upoznao sam mnogo ljudi koji su iskusili ovu vrstu prefinjenog timskog rada – u sportu, umjetnosti ili u poslovanju. Mnogi od njih kažu da su proveli veliki dio života u traženju da im se to iskustvo ponovi. Ono što su oni iskusili bila je organizacija koja uči.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari