Odlomak

UVOD

Prema definiciji zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama saobraćajna nezgoda je iznenada nastao društveno opasni događaj na putu u kome je učestovalo najmanje jedno vozilo u pokretu iu kojoj je jedno ili više osoba poginulo ili povrijeđeno ili je izazvana materijalna šteta.Ovaj događaj nitko nije očekivao a najmanje htio, pa je iznenadnost prometne nezgode sa znanstvenog gledišta njeno glavno obilježje.Dostignuća nauke i tehnike u svetu i kod nas uzimajući pri tome u obzir praktičnost iskustva u oblasti uviđaja, rekonstrukcije i veštačenja saobraćajnih nezgoda daju osnovnu orijentaciju za dalje usavršavanje metodologije u rješavanju ovog vrlo delikatnog problema, koji po obimu postaje sve veći sa porastom motorizacije.Ubrzan tempo rasta domaćeg i međunarodnog saobraćaja na našim putevima uslovio je porast saobraćajnih nezgoda sa teškim posljedicama i velikom materijalnom štetom.
Uviđaj je procesna radnja koju preduzimaju nadležni i ovlašćeni organi, kad je radi utvrđivanja i razjašnjenja za postupak važnih činilaca potrebno neposredno opažanje službene osobe.Zbog činjenice da je opažanje čulom vida najčešće sadržaj uviđaja, ta je radnja i nazvana uviđajem. Kada dođe do saobraćajne nezgode, mora se obavestiti dežurna služba MUP-a, a ona dalje obavještava istražnog sudiju i najbližu zdravstvenu ustanovu ( ako ima povređenih). Istražni sudija dalje obavještava javnog tužioca koji može, ali i ne mora,pristupiti na mesto nezgode. Dežurna služba MUP-a , odmah nakon primljene informacije o nezgodi obavještava najbližu patrolu policije, kako bi ta ekipa prva stigla u cilju osiguranja mesta nezgode sve do izlaska službene ekipe koja će izvršiti uviđaj.
Na licu mjesta se radi skica lica mjesta saobraćajne nezgode odnosno kroki skica nju izraduje ekipa koja dolazi da obezbjedi lice mjesta saobraćajne nezgode.Pomocu skice izradujemo situacioni plan LMSN ali se u njemu uvode samo vazni djelovi a oni nevazni se izostavljaju.Situacioni plan LMSN se izraduje u prostorijama i treba duze vrijeme za njihovu izradu.

1.SKICA LICA MJESTA NEZGODE

Kao rezultat primjene grafičkog metoda dobijaju se skice i situacioni planovi.
Skice se, po pravilu, izrađuje na licu mjesta saobraćajne nezgode, u vrijeme uviđaja.Skica se crta kod svakog uviđaja saobraćajne nezgode i trebalo bi je uvjek dostavljati sudu . Skica ima velike prednosti u odnosu na ostale elemente uviđajne dokumentacije :
• jednostavno i brzo se crta,
• razdvaja važno od nevažnog,
• jednostavno prikazuje geometriju saobraćajne površine,
• jednostavno prikazuje međusobni položaj tragova, predmeta i saobraćajne površine,
• jednostavno i pregledno prikazuje izvorne rezultate svih merenja koja su vršena na licu mjesta,
• sa skice se vidi šta je mjereno na licu mjesta,
• sa skice se vidi kako su određene veličine mjerene,
• jednostavno prikazuje različite alternative itd.
Skica ima i niz nedostataka:
• ne daje opšte podatke o saobraćajnoj nezgodi (ovo se prevazilazi zapisnikom o uviđaju),
• nije vjerna, jer se crta slobodnom rukom, pre mjerenja (ovo se prevazilazi dobrom obukom i iskustvom),
• tehnički nivo skice je vrlo nizak,ne prikazuje izgled lica mesta, izgled oštećenja vozila, izgled kolovoza i sl.(ovo prevazilazi foto-dokumentacija),
• skica nekad nije univerzalna, tj. nije jasna širem krugu korisnika (ovo se prevazilazi dobrom obukom i izradom situacionih planova).
Zbog svojih prednosti skicu bi trebalo uvek raditi i prilagati uz uviđajnu dokumentaciju.
Redosled radnji i poslova na licu mjesta nezgode koje predhode izradi“kroki kroki”skice su:
1. Upoznavanje sa događajem
2. Izviđanje i upoznavanje lica mjesta (kako bi se pronašli i obilježili ili markirali sve tragove, određivanje F.T.)
3. Skiciranje lica mjesta (puta i objekata, vozila, lica, tragova i sl)

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Skripte

Komentari