Finansijska analiza
Finansijska analiza
Počeci korišćenja nekih tehnika finansijske analize vezuju se za 30-te godine ovog
veka, a koincidiraju sa Velikom ekonomskom krizom (1929.-1933.). Problemi
održanja likvidnosti i kapitala, koji su se manifestovali kroz masovna bankrotstva
(propadanja) preduzeća, bili su neposredan povod za pokušaje dubljeg analitičkog
sagledavanja aktivnosti preduzeća. Ideja je bila da se kroz sagledavanje i analitičku
interpretaciju informacija o ostvarenim aktivnostima i rezultatima preduzeća
blagovremeno uoče i koriguju eventualne slabosti i neusklađenosti u tekućem
poslovanju i tako izbegnu eventualni budući finansijski problemi. Od tog vremena,
tehnike finansijske analize su veoma usavršene i danas su nezaobilazan instrument
finansijskog upravljanja. U suštini, analiza prošlih poslovnih događaja je “sračunata
na ocenu ranijih odluka u vezi sa upravljanjem poslovnim životom preduzeća i na
pribavljanje svih obaveštenja relevantnih za koncipiranje poslovnih odluka usmerenih
na održavanje i razvoj preduzeća u budućnosti.”1
Finansijska analiza, u današnjem smislu reči, kroz evaluaciju finansijskih performansi
u prošlosti i/ili sadašnjosti, kao osnove za procenu budućih perspektiva preduzeća,
predstavlja spoj prošlosti i sadašnjosti. U suštini, finansijska analiza nema
autonomnih ciljeva već su oni opredeljeni interesima analitičara i korisnika njenih
rezultata. U skladu sa tim finansijska analiza se može klasifikovati prema različitim
kriterijumima: korisnicima, predmetu analize, vremenu posmatranja, načinu pripreme
podataka, instrumentima analize…2
Ako se ima u vidu da je suština upravljanja finansijama preduzeća donošenje
racionalnih investicionih i finansijskih odluka (odluka o ulaganju u poslovna sredstva i
načinu finansiranja tih ulaganja), onda finansijska analiza primerena tim zahtevima
treba da omogući relevantnu procenu
a) tekuće finansijske pozicije preduzeća;
b) potreba proširenja poslovne aktivnosti;
c) potreba pribavljanja dodatnih izvora finansiranja.
Pomenute procene, u stvari, predstavljaju informacionu osnovu za upravljanje
finansijama preduzeća, čije stvaranje podrazumeva analizu finansijskih izveštaja
preduzeća (Financial statement analysis).
Više u Ekonomija
Analiza determinanti ponašanja potrošača na primeru proizvoda “Instant Palenta” RJ – Corn Product
- Ponasanje potrosaca
- UNIVERZITET EDUCONS - Fakultet poslovne ekonomije · Srem. Kamenica
- 14 stranica
Statistika – Korelacija
- Statistika
- UNIVERZITET U BANJA LUCI Ekonomski fakultet
- 6 stranica
Regresiona analiza
- Statistika
- UNIVERZITET U BANJA LUCI Ekonomski fakultet
- 6 stranica
Više u Skripte
Zbrinjavanje ambalaže kao otpad
- Ekologija
- Visoka tehnička mašinska škola strukovnih studija u Trstenicku · Trstenik
- 17 stranica
Brendiranje gradova – Novi Sad kao brend
- UNIVERZITET UMETNOSTI U BEOGRADU - Fakultet dramskih umetnosti
- 15 stranica
Čačak – Nacionalna prestonica kulture 2023.
- UNIVERZITET UMETNOSTI U BEOGRADU - Fakultet dramskih umetnosti · Beograd
- 16 stranica