Odlomak

1. UVOD
Ljudske potrebe, razvoj tehnike i tehnologije te jaka konkurencija povećali su značenje kvaliteta u proizvodnji, upotrebi proizvoda, ali i u ukupnom poslovanju privrednih subjekata. Konačni učinci svih mera za podizanje visine kvalitete su povećanje prodaje s konačnim ciljem ostvarivanja većeg profita i održivosti poslovanja. U tom smislu se razvijala i sama teorija i praksa upravljanja kvalitetom. Kvalitet se istovremeno institucionalizirala u obliku odgovarajućih normi, odnosno standarda. ISO (International Organization for Standardization) je međunarodna organizacija nastala kao savez nacionalnih organizacija za norme i normizaciju čiji je zadatak priprema, usvajanje, objavljivanje i briga o internacionalnim normama. Serija normi ISO 9000 sadrži uputstva za izbor, primenu i izgradnju sistema za osiguranje kvalitete. Iz svega proizlazi da poslovanje preduzeća u mnogome zavisi od upravljanja kvalitetom.
Osnovni je motiv organizacije za uspostavljanjem i potvrđivanjem sistema kvaliteta, koja se može meriti različitim pokazateljima: novostvorena vrednost, produktivnost, ukupni prihod, vrednost imovine, dobit i sl. Upravljanje kvalitetom je jedan od koraka u povećanju poslovne efikasnosti koji je jednako bitan za sve organizacije bez obzira na veličinu. To je praktična aktivnost koja je usmerena na poboljšanje samih funkcija organizacije. Tom se aktivnošću smanjuju troškovi, podiže moral zaposlenih i stalno utiče na poboljšanje kvalitete proizvoda i usluga. Osim toga, putem kvalitete se utiče na konkurentni položaj organizacije na tržištu, i to jačanjem povjerenja samih korisnika. Dakle, organizacija stalno teži da usvoje nove elemente kvaliteta radi ostvarenja prednosti nad konkurencijom.
Za preduzeća u Srbiji međunarodni standardi predstavljaju moćno sredstvo u unapređenju kvaliteta i konkurentnosti proizvoda i sticanja poverenja međunarodnog tržišta. Primena ovih standarda doprinosi smanjenju troškova i poboljšanju konkurentnosti i olakšava pristup nacionalnom i međunarodnom tržištu. Sertifikacija obezbeđuje primenu standarda u menadžmentu, finansijama, upravljanju kvalitetom, upravljanju životnom sredinom, zdravlju i sigurnosti za poslovni sektor i proizvođače.
Sertifikacija je važna, jer dokazuje da je kompanija proverena od strane kvalifikovane nezavisne organizacije, čime se potvrđuje da su uspostavljeni dokumentovani postupci rada usklađeni sa evropskim i međunarodnim standardima. Sertifikacija pruža dokaz da se kompanija obavezala na dostizanje kvaliteta i usaglašenost sa međunarodnim normama. Proces sertifikacije takođe doprinosi efikasnosti poslovanja, kvalitetu i sigurnosti.
U ISO sistemu, standardi su razvijeni od strane nacionalnih delegacija eksperata iz poslovanja, vlada i drugih relevantnih organizacija. Izabrani su od strane nacionalnih instituta za standarde preko tehničkog komiteta koji ima trenutnu konsenzus poziciju zasnovanu na pogledima delegata u njihovoj zemlji.
 

 
2. PROCES STANDARDIZACIJE
Kako bi zadovoljile različite zahteve tržišta, društva, lokalne zajednice, potrošača, konkurencije i ostalih zainteresovanih strana, kompanije su primorane da koriste standardizaciju kao integralni deo svoje strategije. Standardizacija se ne odnosi samo na tehnološke postupke ili proizvode, već na celokupan način poslovanja. Ona olakšava sagledavanje zahteva tržišta uključujući i očekivanje potrošača, društvenih faktora, aktivnosti konkurencije i upotrebu tih informacija na inovativan i strukturiran način. Kompanije koje posluju na ovaj način ne uspevaju samo da održe poziciju na tržištu, već i da svoje poslovanje prošire na nova tržišta.
U uslovima poslovanja na globalnom tržištu, postoje kritične oblasti koje organizacija treba da postavi kao imperativ,kako bi zadržale svoje pozicije na tržištu i ostvarila unapređenje svog poslovanja. To su: inovacije, stvaranje vrednosti, redukcija troškova i ispunjenost zahteva.
Inovacije predstavljaju unapređenje koje doprinosi promenama na tržištu i koje može ostvariti konkurentsku prednost. Nezavisno od toga da li se inovacije primenjuju u oblasti razvoja proizvoda/usluge ili u okviru poslovnih procesa,one su uvek rezultat poznavanja potreba tržišta, reakcije na nastale promene okruženja ili stvaranja novih uslova poslovanja.
Kompanije imaju za cilj rast poslovanja i povećanje profita. U uslovima savremenog poslovanja neophodno je brzo odreagovati na promene u okruženju koje stvaraju nove potrebe na tržištu. Primena prave strategije omogućava kompaniji da ostvari konkurentnu prednost na tržištu, ali i da efektivno i efikasno vodi svoje poslovanje.
Redukcija troškova je neophodna u poslovnom okruženju koga karakteriše izražena konkurencija i u kome se vodi bitka za svakog potrošača. Unapređenje efikasnosti svih poslovnih procesa postaje imperativ savremenog poslovanja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari