Odlomak

1. Definisanje marketinga
PremaKotleru (jedan od vodećih marketing eksperata u svetu) marketing je nauka i umetnost stvaranja i održavanja potrošača i profita. Postoje 2 definicije marketinga: društvena i upravljačka.Društvena definicja marketinga predstavlja ulogu marketinga u društvu I glasi: Marketing je društveni proces gde pojedinci ili grupe dobijaju ono što im je potrebno ili što žele, i to stvaranjem, ponudom ili razmenom vrednosti proizvoda i usluga sa drugima. Poupravljačkoj definiciji marketing se opisuje kao umetnost prodaje proizvoda.
PremaDrakeru, prodaja nije najvažniji deo marketinga, već je cilj marketinga da tako dobro upozna kupca i shvati koji proizvod ili usluga mu odgovaraju, da se oni sami prodaju.
Američko udruženje za marketing daje definiciju da je marketing proces planiranja, organizovanja i kontrole bazičnog koncepta marketing miksa-proizvoda,cene, distribucije i promocije.

 

 

 

 
2. Suština marketing koncepcije
Suštinu marketing koncepcije čine: potrebe, želje i tražnja; tržišta; ponuda; vrednost, zadovoljstvo i kvalitet; razmena, transakcije i odnosi.
Organizacije nastoje da shvate potrebe, želje i traž nju ciljnih tržišta.Ljudska potreba se javlja uskraćivanjem osnovnih zadovoljenja.Postoje fizičke potrebe(za hranom,vodom,vazduhom,odećom…),društvene potrebe (za pripadanjem) i lične potrebe (za znanjem i samoizdržavanjem). Ljudske želje su žudnja zadovoljenja ljudskih potreba i oblikuju se pod uticajem kulture i ličnosti pojedinca. Ljudi imaju ograničene osnovne potrebe i uglavnom neograničene želje. Ali, ljudi imaju ograničena novčana sredstva.Traž nja predstavlja želje za specifičnim proizvodima koje su odraz mogućnosti i spremnosti kupovine.Želje postaju tražnja kada se temelje na kupovnoj moći. Organizacije ne stvaraju potrebe, ali utiču na stvaranje želja.
Pošto svi ljudi ne žele iste proizvode (sok, automobil…) organizacije moraju izvršiti segmentaciju tržišta. Za svaki izabrani ciljni tržišni segment organizacija razvija marketing ponudu- miks. Marketing miks (proizvod) se pozicionira u svesti ciljnih potrošača kao isporuka neke posebne koristi.Tržiš tečine svi aktuelni i potencijalni kupci određenog proizvoda, koji dele potrebu ili želju koja se može zadovoljiti putem razmene. Veličina tržišta zavisi od broja ljudi koji iskazuju potrebu, imaju sredstva da se uključe u razmenu i spremni su da ponude ta sredstva u zamenu za ono što žele. Postoji5 osnovnih tržišta. Proizvođači na tržištima resursa kupuju resurse, pretvaraju ih u robe i usluge u prodaju posrednicima, a oni dalje krajnjim potrošačima. Potrošači prodaju svoj rad i dobijaju novac kojim plaćaju robe i usluge. Država kupuje i plaća robe na tržištima resursa, proizvođača, posrednika i potrošača i oporezuje ta tržišta, a povratno pruža neophodne opšte usluge. Danas se razlikuje tržište kao fizičko mesto (marketplace)-kada pojedinac kupuje u prodavnici, i tržište kao prostor kada pojedinac kupuje preko Interneta.
Ljudi zadovoljavaju potrebe i želje poizvodima i uslugama, a zadatak marketinga je stvaranje, promovisanje i isporuka krajnjim potrošačima. Proizvod uglavnom predstavlja fizički, opipljiv predmet, ali i sve što bi moglo zadovoljiti potrebe i želje potrošača: usluge, doživljaji, događaji, osobe, mesta, imovina, organizacije, informacije i ideje, što sa proizvodima čini 10 ključnih oblika ponude. Vrednost je potrošačeva procena ukupne mogućnosti proizvoda da zadovolji njegove potrebe. To je odnos između onoga što potrošač dobija i onoga što daje. Dobija koristi koje sadrže funkcionalne i emocionalne koristi, a procenjuje troškove koji obuhvataju finansijske, fizičke, troškove energije i ulaganje vremena. Marketing ekspert može povećati vrednost ponude za potrošača povećanjem koristi, smanjenjm troškova,i jednim i drugim, većim povećanjem koristi u odnosu na povećanje troškova i manjim smanjenjem koristi u odnosu na smanjenje troškova.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari