Odlomak

Uvod

Marketing je važno i dinamično područje rada i izučavanja. On je važan zbog toga sto utiče na naš svakodnevni život, društvo u kome živimo i uspeh i neuspeh svih organizacija. Marketing je jedan od bitnih elemenata koji koriste organizacije u njihovom večitom traganju za opstankom i rastom. On je dinamičan jer se obavlja u realnom svetu, koji se stalno menja.
“Marketing je kovanica anglosaksonskog porekla. Etimološko značenje je stavljanje na tržište ( market je tržište, a sufiks ing ima više značenja). ”
Koncept marketinga marketinga stalno se redefinisao kako su se manjali uslovi na tržištu, tako su se menjale I definicije marketinga, pa se može reći da za sada ne postoji opšte prihvaćena definicija marketinga. Promene u interpretaciji marketinga kretale su se na sledeći način : najpre imamo orijentaciju marketinga na distribuciju, zatim orijentaciju marketinga na potrošače, orijentaciju marketinga na konkurenciju, marketing kao upravljanje procesom razmene, marketing kao upravljanje odnosima društvenog i upravljačkog marketinga. Društveno definisanje pokazuje ulogu koju marketin igra u društvu. Najsveobuhvatniju definiciju marketinga sa ovog aspekta dao pre nekoliko godina Paul Mazur, koji je rekao da je marketing jednostavno “poboljšanje životnog standarda stanovništva“. Profesor Mc Nair osećajući da joj još uvek nešto nedostaje, usudio se da dopiše dopunski element – reč „stvaranje“ i definiše marketing kao “stvaranje i poboljšanje životnog standarda društva”. Kotler definiše marketing kao društveni process kojim pojedinci I grupe dobijaju ono što im je potrebno I što žele putem kreiranja, nuđenja I slobodne razmene proizvoda I usluga od vrednosti sa drugima.

 

 

 

 

Razmena kao suština marketinga

Centralni deo svake definicije marketinga je razmena – davanje nečega od vrednosti u zamenu za nešto od vrednosti da bi se zadovoljila potreba koja se oseća. Ono što se dobija ili daje ne mora biti samo fizički proizvod ili novac, već može biti prihvatanje ideje, poklon u dobrotvorne svrhe. Sve što je potrbno to je da se razmeni nešto što ima neku vrednost. Namera razmene nemora biti povećanje potrošnje nečega, nego i njegovo smanjenje. Kada je cilj razmene da se smanji potrošnja, onda se ona obično naziva demarketing. Marketing se događa kada ljudi odluče da zadovolje potrebe i želje putem razmene. Marketing znači upravljti tržištima da bi se ostvarila razmena u svrhu zadovoljenja ljudskih potreba i želja. Veličina tržišta zavisi od broja ljudi koja iskazuju potrebu i želju, imaju resurse koji interesuju drugi i spremni su i sposobni da zamene te resurse za ono što žele.
Poslovni ljudi često koriste termin tržište kolokvijalno da pokriju različita grupisanja kupaca. Oni govore o tržištima potrebe, tržištima proizvoda, demografskim tržištima i geografskim tržištima. Ili proširuju koncept da bi obuhvatio ne samo tržište kupaca nego i druga grupisanja kao što su finansijska tržišta rada, donatarska tržišta itd.
Savremene ekonomije posluju na principu podele rada gde se svaki pojedinac specijalizuje za proizvodnju nečega, prodaje to i sa tim novcem kupuje potrebne stvari. Specijalizacija kreira potrebu za tržištem. U osnovi proizvođači idu na tržište resursa, kupuju resurse i pretvaraju ih u proizvode i usluge i onda prodaju gotove proizvode posrednicima, koji ih dalje prodaju. Potrošači prodaju svoj rad za koji dobijaju novac sa kojim plaćaju proizvode i usluge koje kupuju. Država je još jedno tržište koje igra nekoliko uloga, ona kupuje proizvode sa tržište resursa, proizvođača i posrednika plaćanjem, operezuje ova tržišta i kupljena dobra i usluge koristi za pružanje javnih usluga.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari