Odlomak

IBM, kojim je ona nastojala da opiše transformaciju osnovnih poslovnih aktivnosti kroz upotrebu Internet tehnologija, budući da se do tada pod elektronskim poslovanjem podrazumevalo poslovanje preduzeća u oblasti elektronske industrije. Na zapadu u poslednjih nekoliko godina popularno je koristiti popularne termine koji pocinju sa slovom “e” (buzzwords) i koji označavaju različite nove tehnike i tehnologije poslovanja na Internetu.
E-Commerce (Electronic Commerce EC – elektronska trgovina) je kupovina ili prodaja dobara ili usluga putem Interneta, naročito putem servisa World Wide Web. U praksi se ovaj termin često koristi umjesto novijeg termina e-business, što znači poslovanje putem Interneta. Termin e-Commerce moze se definisati i kao proces upravljanja online finansijskim transakcijama od strane pojedinaca ili kompanija. Ovaj proces uključuje kako maloprodajne, tako i veleprodajne transakcije. Termin Online je sinonim za Internet (biti na liniji = biti na Internetu). Fokus e-Commerce-a među sistemima i procedurama pomoću kojih dolazi do razmene različitih finansijskih dokumenata i informacija. Ovi sistemi uključuju transakcije kreditnim karticama, e-cash (elektronska gotovina), e-billing (elektronsko plaćanje), e-cheques (elektronski čekovi), electronic invoices (elektronski računi), narudžbine i finansijske izjave. e-Commerce praktično omogućuje nastavak korišćenja tehnologije elektronskih razmena podataka (EDI).
Da bi korisnik pristupio korištenju e-bankarstva on treba ugovoriti uslugu sa bankom. Banka naplaćuje naknade za otvaranje računa te klijentu daje na korištenje Token uređaj. Pomoću Tokena, koji ima svoj PIN, korisnik pristupa stranicama banke, te ima mogućnost obavljanja novčanih transakcija kao što su npr. plaćanje računa. Kod većine takvih transakcija trošak obrade je puno niži nego u poslovnici. Većina banaka, preko e-bankarstva, nude i usluge ugovaranja štednje, kupovinu udjela u investicijskim korisnicima i slično.
Takođe postoje i 100% Internet banke (npr. Telebank, Banknet..) koje taj svoj software koriste kao jedini kanal distribucije prema korisnicima. Broj banaka koje nude Internet bankarstvo je stalno u porastu.

Diplomski rad je podeljen u šest delova.
Prvi dio rada odnosi se na elektronsko poslovanje. Elektronsko poslovanje jeste vođenje poslova na Internetu, što ne podrazumeva samo kupovinu i prodaju, nego i brigu o klijentima i poslovnim partnerima, kao i organizacija poslovanja u sopstvenoj firmi online i organizacija prema klijentima. Brzina, globalizacija, unapređenje produktivnosti, dolaženje do novih klijenata i deoba znanja među organizacijama i institucijama u cilju ostvarivanja konkurentne prednosti-jesu termini koji određuju elektronsko poslovanje, prema recima Lu Gerstnera, generalnog direktora IBM. Ukratko, sinonim za savremeno poslovanje jeste elektronsko poslovanje. Koncept i osnovne komponente sistema elektronskog bankarstva objašnjene su u prvom delu rada.
Drugi dio rada posvećen je uopšteno internet bankarstvu. Internet bankarstvo, ponekad zvano on-line bankarstvo, plod je PC bankarstva. Internet bankarstvo koristi Internet kao kanal distribucije po kojem se vrši bankarska aktivnosti, kao na primjer, prenos sredstava, plaćanje računa, pregledavanje i provera stanja računa, plaćaju se stambeni krediti, te npr. vrši kupovina financijskih instrumenata. Kod internet bankarstva klijent pristupa svom računu iz preglednika/softvera kroz koji se pokreće Internet bankarstvo putem programa koji se nalazi na serveru banke, a ne na klijentovom računaru. Izvršeno je istraživanje interneta kao tržišta i njegov uticaj na bankarski sektor, opšte karakteristike internet bankarstva, koncept i vrste internet bankarstva.
U trećem delu objašnjen je platni promet. Objašnjen je elektronski platni promet kao i njegov posticaj razvoju elektronskog bankarstva odnosno prednosti koje donosi elektronski platni promet. Zatim dati su osnovni pojmovi elektronskog odnosno digitalnog novca. Elektronski novac predstavlja sistem koji omogućava kupcu da plati robu ili dobijene usluge prenoseći brojeve sa jednog računara na drugi. Jedna od ključnih osobina elektronskog novca jeste, poput pravog novca, njegova upotreba je potpuno anonimna.
U četvrtom delu rada izvršeno je istraživanje distributivnog sistema elektronskog bankarstva sa prednostima i nedostacima. Detaljno su objašnjeni bankomati (ATM) njihove osnovne karakteristike, kao i prednosti i nedostaci ATM-a, zatim POS terminali sa svojim pozitivnim i negativnim stranama kao i kućno, kancelarijsko, internet i telefonsko bankarstvo.
U petom delu naznačene su prednosti internet bankarsta.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari