Odlomak

Principi marketinga

“Marketing je ljudska aktivnost usmerena ka zadovoljavanju potreba i želja posredstvom procesa razmene.”…“Marketing je poslovna funkcija koja prepoznaje neispunjene potrebe i želje, definiše i merinjihovu jačinu i potencijalnu isplativost, određuje koja to ciljna tržišta organizacija može na najbolji način da usluži, odlučuje o tome koji proizvodi, usluge i programi odgovaraju izabranim tržištima i apeluje na sve u organizaciji da misle o kupcima.”… “Marketing nije veština iznalaženja pametnih načina da se rešimo onoga što pravimo. Marketing jeste veština kako da stvaramo istinsku vrednost za kupca. On je umeće da našim kupcima pomognemo da postanu bogatiji. Deviza svakog marketera su kvalitet, usluga i vrednost.”

Kotler

Makrookruženje se sastoji od večeg broja širih sila i prisustva mnoštva heterogenih pojava ifaktora koje utiču, ne samo na kompaniju već i na druge faktore u okruženju. Makrookruženje se segmentira na nekoliko osnovnih oblasti. Najčešće se posmatra pet osnovnih oblasti: političke, ekonomske, prirodne, kulturalne, demografske i tehnološke sile. Njihov uticaj na kompaniju se širi u različitim pravcima, različitog je intenziteta i u veoma složenim međusobnim odnosima. Složenost I nepreglednost njihovog delovanja i uticaja na kompaniju se povećava rastom turbulentnosti okruženja.

Demografsko okruženje je od izuzetne važnosti za marketing stručnjake jer uključuje i bavi se ljudima Broj stanovnika, gustina naseljenosti, starosna dob, pol, rasa, zanimanje, status, nadasve stope nataliteta i mortaliteta tj priraštaj stanovništva, platežna sposobnost… Od važnosti mogu biti i podaci o nivou obrazovanja stanovništva, njegovom geografskom rasporedu.

ekonomsko okruženje u najvećoj meri trpi uticaje svih promena u ovom segmentu makrookruženja.U savremenim privredama se posebna pažnja poklanja kretanju opšteg trenda cena (inflacije na nivou privrede), kao I opštem kretanju monetarnih tokova i promena u monetarnoj politici (promene kamatnih stopa, deviznih kurseva, raspoloživosti fondova kapitala I sl.).
Kulturalno okruženje čine institucije i druge sile koje utiču na osnovne vrednosti, doživljaje, sklonosti i ponašanje društva.Ljudi koji žive u pojedinim društvima dele mnoga uverenja i vrednosti.Odnos kompanije prema ovoj vrsti uticaja može da se kreće od ‘jednostavnog’ prilagođavanja i korišćenja socio – kulturnih trendova, do aktivnog odnosa kojim se, uz pomoć različitih vidova promotivnih aktivnosti, teži postizanju odgovarajućih uticaja. Ono što je sa aspekta marketing aktivnosti veoma značajno a tiče se kulturoloških promena jeste neophodnost predviđanja ili pak kreiranja kulturalnih promena, kako bi na taj način uočili nove prilike ili pak pretnje. Te informacije pomažu marketing stručnjacima da iskoriste trendove, da osete i iskoriste glavnu i snažnu struju kulturoloških promena. Glavne kulturalne vrednosti izražene su mišljenjem koje ljudi imaju o sebi i drugima, stavovima o organizacijama, o društvu, prirodi, o svemiru.

Politucko okruzenje u najvećoj meri odnosi na pitanje uticaja države na kompanijsko poslovanje. Uticaj države u tržišnim privredama se ispoljava na razne načine, od veoma vidljivih I direktnih, do manje transparentih i indirektinh uticaja na poslovne aktivnosti. Država, na primer, može stimulativnim merama ekonomske politike da utiče na na brži ili sporiji razvoj pojedinih segmenata; njen uticaj je veoma direktan I očigledan kada se radi o stanju ekonomije, o regulisanju monetarne, fiskalne i ostalih elemenata ekonomske politike.

Pod prirodnim okruženjem podrazumevamo prirodne izvore koji su neophodni u procesu proizvodnje ili pak oni na koje utiču marketinške aktivnosti. Nestašica sirovina, porast zagađenja, povećani troškovi energije, pa samim tim i neophodnost intervencije države i vlade, su ključni elementi tzv. prirodnog okruženja.

Tehnologija je osnovna, preovlađujuća odrednica sveukupnog razvoja tj. integralni deo društva i bitan element u gotovo svim područjima društvenog života. Tehnološke promene i njihove implikacije proiuzrokuju sve veće interesovanje i predmet su sve češćih i oštrijih rasprava, bilo da je reč o mišljenjima koja se odnose na uzroke ili pak na posledice tehnoloških promena.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari