Stečajni postupak u privrednom društvu
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio isi12356 13. mart 2015. Prijavi dokument
1. POJAM, FORME I ELEMENTI TRŽIŠTA
1.1. Pojam tržišta
Tržište predstavlja jednu od osnovnih elemenata tržišne privrede. Samim tim ono predstavlja istorijsku kategoriju, budući da je u pogledu nastanka i trajanja ograničeno na postojanje robno-novčanih odnosa. Tržište je nastalo na određenom stupnju razvoja ljudskog društva, proizvodnih snaga i društvene podele rada kao uslov i potreba za regulisanje i koordinisanje proizvodnje, raspodele, razmene i potrošnje, putem kojih se formira i ispoljava.
Tržište možemo definisati kao bilo koji prostor, mesto ili područje, materijalno ili nematerijalno (virtuelni – internet) na kojem se u određeno vreme sučeljavaju ponuda i tražnja različitih roba i usluga, po različitim cenama koje se iz tih odnosa formiraju. Krajnji cilj tržišta je da omogući prodaju i kupovinu roba i usluga koje se pojavljuju na njemu, odnosno njihovu finalnu realizaciju, čime se ostvaruje osnovna funkcija tržišta – zadovoljavanje potreba potrošača i ostvarivanje kontinuiteta procesa proizvodnje.
Tržište je, dakle, bilo koji prostor, mesto ili područje na kojem se susreću različite robe i usluge, odnosno na kojem se sreću ponuda i tražnja različitih roba i usluga. Jednostavnije rečeno, tržište postoji uvek kada postoji ponuda i tražnja roba ili usluga. Ili, tržište je mehanizam koji povezuje ponudu (prodavce) i tražnju (kupce) različitih roba i usluga.
Sada, kada smo naveli nekoliko načina definisanja tržišta, možemo zaključiti da se pojam tržišta svodi na jedan od dva ključna koncepta:
a) mesto (prostor, područje)
b) veza između ponude i tražnje
a) U ranoj fazi nastajanja tržišta, ono je bilo poistovećivano sa određenim mestom, koje je imalo svoje granice i namenjeno za razmenu raznih proizvoda. Otuda potiče naš naziv «pijaca», što je izvedeno od italijanske reči «piazza» – «mesto, trg». Mesto sa kojim se tržište identifikuje može biti specijalizovano, namenski određeno kao tržište ili pak bilo koje mesto u materijalnom ili virtualnom prostoru. Stoga možemo govoriti o raznim formama tržišta. Futoška pijaca u Novom Sadu, Beogradski sajam, prodajni salon automobila Škoda, Njujorška berza, Rodić MB mega market, ulični novinski štand, Top Shop ponuda na TV, katalog Quelle proizvoda, on-line ponuda knjiga na sajtu Amazona – www.amazon.com, sve su to primeri različitih vrsta tržišta.
b) Tržište predstavlja dinamički i samoregulišući sistem za povezivanje ponude i tražnje, na kojem važe određene zakonitosti. Imajući gore navedenu definiciju u vidu, možemo reći da postoje neki osnovni elementi koji zajedno čine tržište, i to su sledeći elementi:
• ponuda
• tražnja
• robe i usluge
• cena
• novac
• čin kupoprodaje
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio minche90 18. april 2024.
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.