Odlomak

‘-Rezime-
Otkako postoji čovek i ljudsko društvo, porodica je oduvek bila osnovna radna zajednica u kojoj su se vaspitavala deca. Za neposlušnost su kažnjavana, a za dobro obavljanje obaveza nagrađivana. Tokom vremena, profil nagrada se menjao i usavršavao, tako da se danas pod pojmom nagrada, uglavnom podrazumeva verbalna (pohvale), neverbalna (nežan dodir, osmeh, zagrljaj) i materijalna (u vidu novca ili poklona) kompenzacija – nadoknada za lepo ponašanje ili drugi vid uspešnosti. U svakom slučaju, svaka nagrada mora imati svoj cilj, namenu i opravdanje. Kao vaspitno sredstvo ona uvek treba da proiziđe iz rada i ponašanja deteta i da podstakne njegovu aktivnost. Inače ako se ona daje kao mito, nagrada gubi svaki vaspitni smisao.

-Razrada-

Pitanje koje ima neizmerno značenje i težinu je: da li je svaka nagrada vaspitna? U suštini nije. To zavisi od više okolnosti. Prvo: kad se daje? Pre ili posle obavljenog posla? Drugo: za koju aktivnost se daje? Jer za izvršavanje svakodnevnih kućnih obaveza ne treba decu posebno nagrađivati. Treće: u kom vidu se daje, to jest koji je njen sadržaj, i četvrto: u čemu se ogleda njen efekat? Međutim, roditelji često veruju da su njihova deca preterano mažena i pohvaljivana, pa s tim u vezi da njihove pohvale i nežnosti više i ne spadaju u nagrade, već njihovu uobičajenu roditeljsku postupljivost. Elementi kao što su zagrljaji, tepanje, iskazivanje ljubavi, treba da budu svakodnevni činioci ponašanja, a ne samo kad dete usvoji neko ponašanje koje želite da podržite.
Ako motivišete i nagrađujete svoje dete svakog dana, to je dobro i za njega i za vas, ukoliko vas to ispunjava, međutim u takvim okolnostima treba pronaći i neke druge, dodatne, nove načine kojima ćete dete nagrađivati.
Nagrade se razlikuju po brojnim karakteristikama kao što je vrednost, da li su kratkoročne ili dugoročne, mogućnost izvršavanja, kao i od vašeg uloženog vremena da kod deteta formirate određeno ponašanje, ili koliko je ono samoinicijativno ili samostalno uložilo trud da ga primeni… Tako nagrade mogu biti veoma različite: potvrda glavom, osmeh, direktne verbalne potvrde, zauzimanje za dete u nekim konkretnim situacijama, zajednička šetnja, izlazak, kao i nagrade materijalne prirode. Ipak treba uzeti u obzir da među decom postoje velike individualne razlike, odnosno koliko nagrade mogu biti raznolike, tako one imaju i različite efekte na decu.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari