Odlomak

 

Poslednjih decenija je došlo do brojnih promena usled dejstva tehničko-tehnoloških, organizacionih, ekonomskih, političkih i društvenih faktora, koje su uticale na potrebu oblikovanja novih načina poslovanja savremenih preduzeća. Razvoj informacionih i telekomunikacionih tehnologija je doprineo stvaranju visokokonkurentnog globalnog tržišta, nastanku i razvoju elektronskog poslovanja i povezivanju učesnika na tržištu.
Suočene sa brojnim izazovima i zahtevima u poslovanju koje savremeno doba nosi sa sobom, kompanije su bile primorane da menjaju poslovni model i da traže nove načine za sticanje i održavanje konkurentske prednosti. Za uspeh određenog posla od najvećeg značaja je sposobnost preduzeća da razvija nove proizvodne, informacione i komunikacione tehnologije. S obzirom na iznos potrebnih ulaganja i tržišni rizik, razvoj novih tehnologija je sve češće razlog za strategijsko povezivanje različitih učesnika na tržištu.
Dok se tradicionalni pristup kompanija do sada uglavnom zasnivao na samostalnoj ekspanziji pripajanjem drugih firmi ili ulaženjem u zajednička ulaganja, devedesete godine će ostati zabeležene u istoriji kao period snažne afirmacije jednog fenomena koji umesto vlasničke dimenzije i prava imovinske kontrole u prvi plan stavlja strateški menadžment efekat. Glavna karakteristika budućeg tržišnog okruženja nalaže preduzećima da rade po principu: „postići više sa manje novca i napora“.
Kooperacija postaje dominantna teorijska tema 90-ih godina XX veka, zamenivši na taj način konkurentsku strategiju, o kojoj se do tada najviše govorilo. Jedna od osobina nove ekonomije jeste učestalo pojavljivanje ne samo novih proizvoda i tehnologija, nego i novih tržišta. Drugim rečima, novu ekonomiju karakterišu brojne inovacije.
Na savremenom tržištu u današnje vreme snažan korporacijski razvoj više se gotovo ne može realizovati samostalno. Industrijski i uslužni giganti, ali i ambiciozne male i srednje firme, konkurentsku prednost najčešće ostvaruju uz pomoć strateških partnerstava. U industrijskoj istoriji brojna znanja i umeća potrebna za organizacijski razvoj, nalaze se uglavnom izvan preduzeća i upravo iz tog razloga nastaju brojne poslovne mreže unutar kojih stalno cirkuliraju podaci, informacije i znanja.

Pored spajanja, koja se temelje na partnerstvu, često se u praksi susreću i preuzimanja koja se mogu javiti u nekoliko oblika, i to kao: horizontalna, vertikalna i konglomeratska. Preuzimanja imaju dugu tradiciju u Sjedinjenim Američkim Državama.
Taj proces podstiče eksterno okruženje u kojem uočavamo jačanje globalizacije i suočavanje s konkurencijom iz celog sveta, sve snažnija turbulencija odnosno učestale radikalne promene na tržištu, te nužnost akumuliranja značajnih finansijskih sredstava kako bi se pratila odnosno primenjivala najnovija tehnološka dostignuća.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Saobraćaj

Više u Skripte

Komentari