Odlomak

I UVOD

Saznajni i iskustveni horizonti čovekove prirode kroz vekove su dobijali materijalizovane forme u vidu tehnoloških, i naučnih dostignuća i otkrića.Pojavom prvih kompjutera, četrdesetih godina prošlog veka, a kasnije i Interneta, čovečanstvo biva suočeno sa novim načinom informisanja, prikupljanja i sortiranja informacija. Dvadeseti vek je vek eksponencijalnog rasta u mnogim oblastima. Ovo se posebno odnosi na tehnološki razvoj. Od kada je 1956. godine prvi put broj belih okovratnika (neindustrijskih radnika ) nadmašio broj plavih okovratnika ( industrijskih radnika) u nekim razvijenim zemljama i 1957. godine lansiran Sputnjik koji je najavio epohu globalne komunikacije putem satelita, ili još ranije – od pojave prvog računara 1946. godine, indikatori koji se odnose na tehnološki razvoj pokazuju izuzetnu dinamiku.(18)  Značaj informacija i upravljanje kao dominantna delatnost , najvažnije su odlike ovog vremena. Ovaj period neki nazivaju Informatičko društvo. Informatičko društvo je društvo visokog stepena kreativnosti,nasuprot industrijskom društvu koje je društvo visokog stepena potrošnje. Krajnji efekat ove nove etape u procesu razvoja ljudskog društva ogleda se u tehnološkoj objedinjenosti celokupnog društva , kao i nužnosti usklađivanja ljudskih mogućnosti sa ogromnom multiplikacijom i širenjem znanja.
Stoga bi ovaj rad trebalo da pruži informacije o trenutnom stanju školstva u Crnoj Gori, organizacionoj strukturi i rezultatima primene reformi, sa posebnim akcentom na informacione tehnologije i njohovu primenu u savremenom školskom sistemu. Rad je koncipiran na uporednoj analizi primene informacionih tehnologija u regionu, kao i istraživanjima sprovedenim unutar Crne Gore. Smatrala sam da je važno pomenuti i kriptografiju kao metod zaštite informacija za primenu IT kako u školama, tako i u široj računarskoj mreži. Ipak, da bi Crna Gora bila ,,ravnopravan član“ informatičkog društva, smatram da je veoma važno posvetiti pažnju organizacionoj kulturi, za šta je potrebno kvalitetno upravljanje ljudskim resursima. Obrazovanje kako učenika, tako i nastavnog i rukovodećeg kadra samo su neki od značajnih koraka za postizanje ovog cilja. Dalji koraci su adekvatna primena znanja i njegova implementacija u informatičkom okruženju. Uporednom analizom u studiji slučaja želela sam da prikažem koliko se u crnogorskom školskom sistemu primenjuju informacione tehnologije, uključujući stručnost nastavnog kadra, opremljenost škola računarima i primenu znanja učenika stečenih na ovaj način. U isto vreme, na neki način, stiče se slika o tome koliko je Crna Gora u prednosti ili zaostatku za zemljama koje su uključene u ovu analizu.

 

 

 
1.1. PREDMET  ISTRAŽIVANJA

Tehnološka budućnost škola usko je povezana sa brzim razvojem informacionih tehnologija. Tradicionalna škola sa dosadašnjim načinom rada nema velike šanse za preživljavanjem u modernom društvu. Smisao informatizacije škola jeste osposobljavanje za brzo reagovanje na događaje u okruženju i šire. Fleksibilnost škola se zbog toga ne može zamisliti bez uvođenja i široke primene IT. Da bi se IT efikasno mogle primenjivati u školi neophodna je dobra obučenost kadrova. U našoj sredini, kao i u okruženju, može se primetiti  da taj faktor znatno utiče na obim i kvalitet primene IT. Naravno, to nije
jedini faktor. Ono što može uticati na povećanje stepena obučenosti nastavnog osoblja za primenu IT jeste, svakako, dobra organizaciona kultura .
Dakle , organizaciona kultura i primena IT su u direktnoj i tesnoj vezi.
Stoga se kao  predmet ovog istraživanja mogu navesti sledeća pitanja :

•    Kako su osnovne i srednje škole u Crnoj Gori opremljene savremenim sredstvima IT

•    Gde je Crna Gora u odnosu na neke zemlje u okruženju i šire

•    Kakva je  organizaciona struktura i organizaciona kultura u našem školstvu

•    Koliko su stručno osposobljeni rukovodeći i nastavnički kadrovi za primenu IT

•    Kolika je spremnost nastavničkog kadra za prihvatanje promena i inovacija

•    Koliko je motivisan nastavnički kadar za prihvatanje promena i inovacija

Sva ova pitanja, kao i odgovori na njih, međusobno se prepliću, što znači da je potrebno pronaći način da se kreiraju takva rešenja navedenih problema, kako bi školski sistem kao celina kvalitetno funkcionisao .

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Skripte

Komentari