Odlomak

1.     Industrijalizacija kroz istoriju

Početak prave industrijalizacije se vezuje za istraživanja Roberta Tejlora i podelu rada i pokreta ljudi u procesu rada. Međutim, istraživanja pokazuju da se industrijalizacija pojavila mnogo ranije, još u Đenovi u proizvodnji brodova. Po zapisima, Đenovsko brodogradilište je svakodnevno završavalo po jedan brod. Dali su to osnove efektivne proizvodnje, podele rada, standarizacije delova i dobrog planiranja materijala još uvek nije potpuno utvrđeno. Sledeći bitan korak u istoriji industrijalizacije je potreba za standardizacijom elemenata. Prvi standardizovani izmenjeni delovi su se pojavili u proizvodnji pušaka u XIX veku. Od tada standardizacija zauzima bitno mesto u industrijalizaciji. Danas postoje razne međunarodne institucije koje propisuju standarde za sve proizvode i procese u preduzeću koji moraju biti ispunjeni ako preduzeće želi uspešno da radi.

Opšte je poznato da je najzaslužniji za proboj masovne proizvodnje bio fantastičan uspeh Henrija Forda u automobilskoj industriji. Vreme ciklusa proizvodnje je zahvaljujući uvođenju pokretne trake nekoliko puta umanjeno, a produktivnost povećana uz smanjene troškove i povećanu standardizaciju.
Danas su kupci postali povlašćeni jer proizvodnja i broj proizvođača prevazilaze potrebe kupaca. Zbog toga proizvođači moraju da ispituju potrebe i afinitete kupaca, bave se se konstantnim razvojem proizvoda kako bi ostali konkurentni na tržištu. Zbog globalizacije kupci mogu da biraju proizvode iz celog sveta, tako da borba za kupce nije više na državnom nego na svetskom nivou. Današnji trendovi u proizvodnji su vezani za povećanu automatizaciju, kontrolu proizvodnih procesa računarom (CIM) i istraživanja u robotici. Sve veći broj proizvodnih procesa je automatizovan i obnavljaju ih roboti. Sve je manje ljudi koji su u proizvodnji, a sve više je bitno održavanje ovakvih sistema koje je komplikovanije i traži mnogo veća ulaganja i mnogo više radnika koji moraju da budu specijalizovani za te poslove.  Na žalost, globalizacija je ponovo donela da se rad ljudi ne poštuje. U potrazi za većim  profitom svetski proizvođači sele proizvodnju u nerazvijene zemlje gde se nestručni radnici plaćaju dvadesetostruko manje nego u razvijenim zemljama. Ne poštuju se mere zaštite životne sredine, niti održivi razvoj.

 

 
2.     Trenutni trendovi u proizvodnji na globalnom nivou

Prvih godina nakon drugog svetskog rata, svetska ekonomija doživljavala je nezapamćen rast potražnjom novih tehnologija i proizvoda. Inovativna strategija se u tom periodu lepo isplaćivala. Ona je počivala na tehnologiji.
Poslovna klima karakteristična za to vreme je:
•    brz rast tržišta
•    potrošači okrenuti kvantitetu, umesto kvalitetu
•    obilje jeftinih sirovina
•    menadžment usresređen na povećanje prodaje, umesto na smanjenje troškova
Dolaskom naftne krize sedamdesetih godina prošlog veka, srećni period za proizvodnju prolazi. Situacija se nije bitno promenila ni danas, kada je prisutna svetska recesija. Novo stanje karakteriše:
•    naglo povećanje troškova materijala, energije i radne snage
•    narasla konkurencija između kompanija na zaštićenim i opadajućim tržištima
•    potreba za bržim uvođenjem novih proizvoda
Kupci su postali zahtevni, pa su proizvođači morali da ponude proizvode koji su kvalitetni, funkcionalni, ergonomski oblikovani, zdravi…rokovi isporuke takvih proizvoda se sve više smanjuju u cilju pronalaženja kupaca.
Proizvođači današnjice nemaju za cilj samo ostvarivanje određene vrednosti dobiti, već i opstanak na tržištu. Jedan od načina opstanka je primena kastomizacije. U slučaju automobilske industrije, to znači da kupci automobila sami biraju vrstu pogonskog paketa, boju i druge pakete opreme, tj. da sastave automobil po sopstvenim željama i potrebama. Trenutno postoji trend proizvodnje proizvoda koji imaju kratak rok upotrebe, kako bi se ciklus do sledeće kupovine mogao vremenski smanjiti. Ovo se odnosi na kućne uređaje, automobile, elektronsku opremu, itd. Prave se mnogobrojne varijacije istog proizvoda, kako bi se udovoljilo svim ukusima kupaca. Dobar primer za takvu proizvodnju su mobilni telefoni.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari