Odlomak

Uvod
Kulturu ponašanja možemo definisati kao sistem pretpostavki, verovanja, vrednosti i normi ponašanja koje su članovi jedne organizacije razvili i usvojili kroz zajedničko iskustvo, koji su manifestovani kroz simbole i koji usmeravaju njihovo mišljenje i ponašanje. Ispitivači menadžmenta otkrili su da sva uspešna preduzeća imaju uspešnu kulturu sa određenim vrednostima i verovanjima. Organizaciona kultura je veoma značajan faktor u donošenju strateških odluka. Prilikom donošenja važnih odluka, a to je najčešće vrhovno rukovodstvo, uvek se polazi od nekih stavova, pretpostavki ili vrednosti. Što je organizaciona kultura jača i homogenija, utoliko je i njen uticaj na strateške odluke izraženiji.
Organizaciona kultura je značajna za poslovanje preduzeća kao odrednica njegove sposobnosti da se promenama prilagođava okruženju. Uspešne kompanije imaju takav sistem vrednosti i verovanja koji u prvi plan stavlja potrebu stalnog prilagođavanja promenama u okruženju
Od osnovnog značaja za sve kulture jesu one ideje koje određuju šta se smatra važnim, vrednim i poželjnim. Ove apstraktne ideje ili vrednosti, daju značenje i služe kao vodič ljudima u njihovoj interakciji sa svetom koji ih okružuje. Norme su pravila ponašanja koja odražavaju ili otelovljuju vrednosti jedne kulture. Vrednosti i norme svojim zajedničkim delovanjem oblikuju ponašanje članova jedne kulture unutar njihovog okruženja. Na primer, u kulturama koje visoko vrednuju učenje, kulturne norme podsticale bi učenike da vredno rade i podržavale bi roditelje koji se žrtvuju zarad obrazovanja svoje dece.
Vrednosti i norme ogromno se razlikuju od kulture do kulture. Neke kulture veoma vrednuju individualizam, dok druge mogu pridavati veću važnost zajedničkim potrebama.
Čak i u okviru jednog društva ili zajednice vrednosti mogu biti sasvim suprotne: neke grupe ili pojedinci mogu visoko vrednovati tradicionalna religiozna verovanja, dok se drugi mogu zalagati za napredak i nauku. Dok neki ljudi više vole materijalnu udobnost i uspeh, drugi mogu više voleti jednostavnost i miran život. U ovom našem promenljivom dobu, koje karakteriše globalno kretanje ljudi, ideja, dobara i informacija, ne iznenađuje činjenica da nalazimo primere protivurečnih kulturnih vrednosti.
Kulturne vrednosti i norme se često menjaju. Mnoge norme koje mi sada u našem ličnom životu uzimamo kao gotove činjenice u suprotnosti su sa uobičajeno uvreženim vrednostima koje su važile čak pre samo nekoliko decenija. Vrednosti koje rukovode našim najličnijim odnosima postepeno i prirodno su se razvijale u jednom dugogodišnjem periodu.

 

 

 
Pojam odlučivanja

Teorija odlučivanja je naučnana disciplina koja se, kako joj i samo ime govori, bavi odlučivanjem. Svako, bilo u privatnom, bilo u poslovnom životu dnevno donosi nove i nove odluke. Odlučivanje u organizacijama odnosno poslovno odlučivanje fokus je ovog teksta, jer je političko odlučivanje kao i poslovno izvan sfere privatnosti. Teoretičari koji se bave teorijom odlučivanja su tekom XX. I početkom XXI. veka razvili čitav niz metoda i postupaka koji bi trebali olakšati odlučivanje te dovesti subjekte odlučivanja (osobe koje odluku donose) u situaciju da što jednostavnije donesu za situaciju najkvalitetniju odluku. Integralni proces odlučivanja jedna je od takvih metoda. Prolaženjem kroz faze integralnog procesa odlučivanja, donosioc odluke koristi izvesne metode i postupke koji mu pojednostavljuju donošenje konačne odluke, kao i nadzor i kontrolu izvođenja odluke.Kao što sam napomenuo, integralni proces odlučivanja se sastoji od četiri faze:

1. Priprema odluke.
2. Donošenje odluke.
3. Srovoðenje odluke.
4. Kontrola provođenja odluke

 

 

 

Priprema odluke
Faza pripreme odluke verojatno je najbitnija faza procesa odlučivanja. U njoj se donosioc odluke informira o problemu i ciljevima u odlučivanju, generiraju se moguće varijante rešenja problema te se vrši njihova evaluacija. Dakle faza pripreme se sastoji od pet podfaza:

1. Identifikacija (dijagnostikovanje) problema
2. Definiranje zadatka (ciljeva)
3. Snimanje i analiza postojećeg stanja (skupljanje informacija)
4. Genersanje varijanti rešenja
5. Vrednovanje svih varijanti rešenja

Identifikacija problema trenutak je spoznaje o postojanju problema kao i potrebe da se isti reši. Zanimljiva je analogija dijagnostikovanja bolesti od strane doktora i ove podfaze procesa odlučivanja. Ukoliko se bolest krivo dijagnostifikuje tada će uslediti i pogrešna terapija, stoga je potrebno usmeriti pažnju na ispravnu identifikaciju problema.

 

 

 

Donošenje odluke
U fazi donošenja odluke izabire se jedna od prethodno generiranih varijanta rešenja. U poslovnom sistemu foruma treba dakle omogućiti mehanizam koji će grupi koja se odluči na donošenje odluke, omogućiti glasovanje o generisanim varijantama. Ovde bih hteo napomenuti da se odluke ne donose isključivo globalno, za sve korisnike foruma, već u skladu s filtrima odnosno pogledima. Dakle, filtri trebaju omogućiti svojevrsno formiranje grupa (primjerice projektnih timova, interesnih skupina, e-Stranaka i sl.), koje će verojatno težiti zajedničkom mehanizmu odlučivanja. Bitno je da informacijski sustav foruma omogućava korištenje takvog mehanizma te da je proces donošenja odluke, kao i svi ostali procesi na forumu, kao takav transparentan. Transparentnost u donošenju odluka omogućava njihovu jednostavniju legitimaciju.

 

 

 

Sprovođenje odluke
Faza sprovođenja odluke je faza u kojoj se donešena odluka realizuje u stvarnosti. Pošto se neke odluke, donešene na forumu, sasvim zasigurno neće moći realizovati informacijskom tehnologijom, jasno je da pri implementaciji netreba voditi računa o ovoj fazi. Jedine odluke koje će se realizovaati na forumu jesu globalne promene i nadogradnja sučelja, te pravila i procedure ponašanja na forumu.

 

 

 

Kontrola sprovođenja odluke
U fazi kontrole provođenja odluke proverava se i prati provođenje odluke u delo. Ova faza može uključivati praćenje rezultata odluke, praćenje ispravnosti implementacije i sl. Informacijski sistemv foruma trebao bi omogućiti potporu ovoj fazi u integralnom procesu odlučivanja. Dakle potrebni su mehanizmi kojima će se odluke moći pratiti, meriti i kontrolisati od strane korisnika foruma odnosno od strane izvođača odluke.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Obrazovanje

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari