Odlomak

1 UVOD
S obzirom da globalizacija tržišta u prvi plan ističe znanje kao
osnovnu vrednost uspešnih kompanija i da se zbog toga sve više napora ulaže u
pokušaju da se znanje pretvori u konkretnu činjenicu koja može pomoći u stvaranju
novog kapitala, tema o menadžmentu znanja kao najbitnijem činiocu, kao i problemi
koji nastaju sa ignorisanjem menadžmenta znanja je više nego bitna.
Živimo u vremenu sve bržih, dramatičnijih, kompleksnijih i nepredvidljivih
promena. Tehnološki, tržišno – ekonomski, politički, društveni i globalni
faktori, utiču na ubrzanje promena, kao i na oblikovanje teorije i prakse ekonomije i
menadžmenta. Koncept „Knowledge management“ (Menadžment znanja) sve više je jedan od
ključnih koncepata kreiranja konkurentske prednosti u novoj ekonomiji i menadžmentu.
(1)
U narednom delu rada biće reči o menadžmentu znanja kao i o problemima sa
ignorisanjem menadžmenta znanja
Znanje se može definisati kao sinteza informacija, stručnih i istraživačkih
saznanja i iskustava koja imaju praktičnu vrednost. Znanje ima dve osnovne
komponente: podaci i informacije. Podaci su, ustvari nestrukturirani zapisi
koji sami za sebe nemaju nikakvu vrednost. Upravljanje znanjem javlja se kao
posledica sve većih zahteva koje donosi poslovanje na globalnom nivou.
Nedostupnost znanja tamo gde su potrebna, kao i disperzija znanja unutar različitih
delova kompanija, dovela su do razmišljanja o najdelotvornijem načinu za upravljanje
organizacijskim znanjem. Zbog snažnog uticaja globalizacije na svetsku privredu,
došlo je do prave pomame unutar ogranizacija koje pokušavaju što brže na tržištu
ponuditi nove proizvode i usluge i na što širem tržištu. Tri su prakse koje su
doprinele najviše upravljanju znanjem. To su upravljanje ljudskim kapitalom i
resursima, upravljanje informacijama i upravljanje kvalitetom

2. MENADžMENT ZNANjE
2.1. POJAM MENADžMENTA ZNANjA
Menadžment znanje je novonastali interdisciplinarni poslovni koncept
koji u svom fokusu ima organizaciono znanje. Ukorenjen je u mnogim disciplinama
uključujući biznis, ekonomiju, psihologiju i menadžment informacionih
sistema. Za današnje firme pitanje menadžmenta znanja je ultimatum
neophodan za postizanje konkurentske prednosti. Menadžment znanja uključuje
ljude, tehnologiju i procese kao međusobno povezane i preklapajuće delove.
Menadžment znanja predstavlja eksplicitno i sistematsko upravljanje
najznačajnijim znanjima, kao i sve sa tim povezane procese kreiranja, organizacije,
širenja, upotrebe i korišćenja znanja – u cilju ostvarivanja ciljeva poslovanja.
Ovo je samo jedna od brojnih definicija menadžmenta znanja. Sve ove definicije
su zasnovane na identifikovanju najznačajnijih aspekata uspešnih programa
menadžmenta znanja:
– eksplicitnost – analiza pretpostavki, sastavljanje poznatih činjenica u
logičnu celinu
– sistematičnost – ostavljanje nezavršenih stvari neće dovesti do ostvarivanja
koristi
– najvažnija znanja – morate se fokusirati na ono što je najvažnije, nemate
neograničene resurse na raspolaganju
– procesi – menadžment znanja predstavlja skup aktivnosti sa njihovim
sopstvenim alatima i tehnikama
Prilikom definisanja pojma menadžmenta znanja mora se imati na umu činjenica
da znanje može biti neizrečeno (u glavama ljudi) i eksplicitno (kodirano i prikazano
kao informacija u bazama podataka, dokumentima…). Dobro osmišljen program
menadžmenta znanja mora da razmatra procese razvoja i transfera znanja za oba osnovna
oblika znanja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari