Odlomak

UVODNA RAZMATRANJA
Turizam kao veoma sveobuhvatan, šrok pojam sve vise dobija na značaju.Turistički fenomen ima jak povratni uticaj na društvo u celini.Turističko tržište kao tržište posebne vrste u prvi plan stavlja usluge.Na kvalitet tih usluga potrošači su veoma osetljivi.Broj turističkih proizvoda odnosno usluga je sve veći.Sa razvojem savremenog društva i samim tim razvojem novih ljudskih potreba tj. njihovim prepoznavanjem javljaju se različiti vidovi turizma.Ovi vidovi odnosno specifični oblici turizma doživljavju ekspanziju.Jedan od tih oblika je i podsektor medicinskog turizma wellness turizam.Danas ovaj oblik sve vise dobija na značaju.Visoko osvešćeni potrošači svesni kvaliteta ovog proizvoda kao i efekta njegovog korišćenja doprinose tome da se na tržištu pojavljuje sve veći broj manjih wellness centara.
Wellness-spa centri nastaju u okviru prirodno atraktivnih turističkih područja, planinskih,primorskih, posebno u okviru banjskih područja gde postoji prirodni lekoviti factor , ali ih je sve više iu okviru gradskih područja gde potrošač želi “wellness na dohvat ruke”.Wellness turizam u banjama doprinosi poboljšanju njihove turističke funkcije. Svojih prirodnih atraktivnih faktora i njihovog boljeg plasiranja na turističkom tržištu turistički privredni subjekti u mnogim banjama postaju svesni,među njima i oni u Vrnjačkoj Banji. Banja, otvaranjem prvog wellness centra u Srbiji doprinosi osavremenjavanju svoje ponude.Razdvaja svoju isključivo zdravstvenu ponudu od wellness ponude.Vrnjačka Banja sa svojm sedativnim, umirujućim klimatom spada u grupu banja koja bi trebalo da ima prioritet u razvoju u kombinaciji sa planinom Goč.Wellness sadržaji su veoma bitni u ukupnoj zdravstvenoj ponudi Banje jer nemaju izražen sezonski karakter.Oni su inkorporirani u okviru ponude specijalizovanog lečilišta, manjih wellness centara, hotelskih objekata, zdravstvenih ambulanti i sl.Potpuni wellness kao stanje zdravog uma , tela i duha se realizuje kroz jutarnje šetnje banjskim parkom, pravilan dijetetski, zdrav način ishrane, fizičke aktivnosti(biciklizam, pešačenje,fitness…), prisustvovanje brojnim kulturnim događajima, manifestacijama, kupanje u termomineralnoj vodi, masaže, različite tretmane tela, lica i još mnogo drugih aktivnosti koje se nalaze u sastavu ukupne turističke ponude Vrnjačke Banje.Ovo daje posetiocu ove destinacije jedan potpuno novi osećaj ispunjenostii zadovoljstva.

 

 

 
METODOLOGIJA ISTRAŽIVANJA
Projektom istraživanja definisani su predmet, cilj, metode i hipoteze istraživanja:

Predmet istraživanja
Ovim istraživanjem obuvaćen je razvoj turizma Vrnjačke Banje.U radu je analiziran razvoj turizma ove destinacije, sa posebnim osvrtom tj. akcentom na razvoj wellness turizma kaospecifičnog vida turizma.Ovaj vid turizma razvija se u jednom od analiziranih perioda razvoja turizma,u periodu modernih vremena VrnjačkeBanje. Radom je definisan pojam banja i nastanak jedne banje.Analizirani su i smeštajni kapaciteti koji su zastupljeni u banjama.Kao trend na čitavom turističkom tržištu, wellness turizam je prepoznat i u okviru ove destinacije.Aktivnim istraživanjem tržišta došlo se do saznanja potreba potrošača i samim tim plasiranja novog turističkog proizvoda.Ovaj proizvod javlja se u ponudi sve većeg broja objekata.Niču novi spa-wellness objekti, mnogi hoteli svoju dotadašnju standardnu, klasičnu ponudu inoviraju uvođenjem novih wellness sadržaja.Posebno se kao primer uspešne primene wellness koncepta navodi specijalizovana bolnica „Merkur“.
Wellness sadržaji se razlikuju u zavisnosti od toga kakav je svojinski karakter preduzeća u sastavu čije ponude se nalaze. Mnogo brže se razvijaju u privatnom sektoru.
Lepeza usluga odnosno broj i vrse elemenata u okviru wellness proizvoda zavisi i od načina organizovanja spa-wellness kompleksa.
Tipovi potrošača se mogu podeliti prema više kriterijuma , a najčešći korisnici wellness sadržaja su žene gde je sagledana podela na dve grupe prema starosnoj dobi.
Kvalitet turističkog proizvoda odnosno usluge potrošači različito percipiraju u zavisnosti od njihovih očekivanja što uslovljava određeni GEP ili jaz sagledan u radu. Prikazan je jedan od primera kako se ispituje zadovoljstvo porošača u okviru hotelijerskih objekata.Istraživanjem je analizirano i korišćenje wellness sadržaja u periodu sezone i vansezone što dovodi do zaključka da wellness nema izražen sezonski karakter.
Trendovi u wellness turizmusu takođe sagledani u radu.

 

 

 

 

Stepen istraženosti problema
Razvoj zdravstvenog turizmana tržištu Srbije do sada je istraživan, ali ne u dovoljnoj meri kako bi se na osnovu dobijenih rezultata definisali dovoljno jasni zaključci, koji bi omogućili donošenje strategije zdravstvenog turizma.Uprkos neverovatnom potencijalu za dalji razvoj, Srbija nije pozicionirana kao emitivno tržište za ovaj vid turizma.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari