Odlomak

VREMENSKI KONTEKST
• pojava “kognitivnih nauka” (1955‐1965)
• kognitivna “revolucija” (1970)
• evolucija kognitivno‐bihejvioralnog pristupa
KOGNICIJE
• (lat.cognitio) moć saznanja, saznanje, znanje
• proces kojim subjekt postaje svestan unutrašnje ili spoljašnje realnosti i spoznaje je
• odvija se kroz razne psihičke procese: opažanje, pamćenje, učenje, imaginaciju, suđenje, upotrebu jezika…
KOGNITIVNA PARADIGMA
• naglašavanje značaja kognicija, svesnih misli i zdravog razuma – kognicije deluju na naše viđenje budućnosti
(kako ćemo se nositi sa novim zahtevima) i na tumačenja prošlosti
• učenje je svestan i aktivan proces
• ljudi aktivno interpretiraju nove stimuluse u skladu sa prethodnim znanjem i iskustvom
SUŠTINA TERAPIJSKOG PRISTUPA
• nefunkcionalno i neprilagođeno ponašanje modifikuje se delovanjem na klijentove kognicije – uverenja,
sheme, samokreirane tvrdnje o sebi, drugima i životu i strategije rešavanja problema
GEORGE A. KELLY (1905‐1967)
• teorija personalnih konstrukata
• pojedinac kao naučnik
• terapija fiktivne uloge
AARON T. BECK (1921‐ )
• začetnik kognitivno‐bihejvioralne terapije
• kognitivna trijada depresivnih: negativno viđenje sebe, drugih ljudi i budućnosti
• automatske misli
• kognitivne distorzije
ALBERT ELLIS (1913‐2007)
• autor prve eksplicitno kognitivističke terapije
• osnivač Racionalno‐emotivno‐bihejvioralne terapije (REBT)
• ABC model emocionalnog poremećaja

KARAKTERISTIKE

• bazirane na kognitivnom modelu emocionalnog odgovora
• naglasak na racionalnom
• kratke i vremenski limitirane (prosek 16 seansi)
• terapijski odnos je neophodan za efektivnu terapiju, ali nije u fokusu
• strukturirane, direktivne, orijentisane na probleme
• aktivan terapeut, aktivan klijent
• bazirane na edukativnom modelu
• domaći zadaci.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Psihologija

Više u Skripte

Komentari