Odlomak

Tipovi motora  u savremenim električnim pogonima

UVOD
Tehnička rešenja kojima se električna energija može pretvoriti u koristan mehanički rad mnogo su doprinela razvoju i napretku civilizacije. Pre pojave elektromotora postojao je sistem za napajanje mehaničkom energijom proizvodnih mašina koji se sastojao od parne mašine (ili nekog drugog motora) i transmisije. Razvojem tehnike motori pokretani vodenom parom sve više ustupaju mesto električnim motorima i motorima sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS). Električni motor, istorijski, je najmlađi među postrojenjima za proizvodnju mehaničkog rada. Razvoj i upotreba elektromotora tekli su vrlo brzo, pa on potiskuje ostale motore gde god je to moguće. U prilog tome ide i činjenica da je još 1890. godine udeo elektromotora u ukupnoj instalisanoj snazi svih motora iznosio 5%, taj postotak se vec 1927. godine penje na 75%, da bi danas on iznosio više od 90%. Primena električnog motora unela je revoluciju u industriju. Industrijski procesi više nisu ograničeni prenosom snage preko vratila, remenika, komprimovanog vazduha ili hidrauličkog pritiska. Umesto toga svaka mašina može biti opremljena sopstvenim motorom, što pruža laku kontrolu u tehnološkom procesu i bolju efikasnost u prenosu snage. Čak i u drumskom saobraćaju, gde danas dominiraju motori sa unutrašnjim sagorevanjem, neprestano se istražuju mogućnosti upotrebe elektromotora.
Pojavom elektromotora počinje razvoj elektromotornih pogona kakve mi danas poznajemo. Prvi elektromotorni pogoni bili su vrlo jednostavni, kao i sami električni motori. Iako interesantan vid transformacije energije, elektromotori su na početu bili slabo primenjivani u fabrikama jer troškovi za cink i kiselinu (koji su korišćeni u baterijama za napajanje) daleko prevazilaze one za ugalj u parnim motorima iste snage. Komercijalna eksploatacija elektromotora zahtevala je efikasnije generatore i električne distributivne mreže. U to vreme, dominirali su motori jednosmerne struje. Revolucionarni obrt donosi (trofazni) naizmenični sistem sa jeftinim asinhronim motorom, za šta je najviše zaslužan Nikola Tesla (1888.godine Nikola Tesla je izumeo prvi upotrebljiv motor naizmenične struje). Pojava naizmeničnih sistema omogućava porast snage energetskih izvora nekoliko puta, prenos energije na velike daljine i smanjuje cenu el. energije, a pojava asinhronog motora smanjuje cenu motora iste snage za nekoliko puta, čime asinhroni motor potiskuje motor jednosmerne struje u postojećim pogonima.
Kako se tehnika razvijala rasli su i zahtevi koje elektromotorni pogon (elektromotor) treba da ispuni, javlja se potreba za regulacijom brzine, oblikovanjem prelaznih pojava (zalet, kočenje, ubrzanja više nisu zanemarivi) i pojavljuju se motori posebnih konstrukcija. Danas, električni motori su raspoloživi u širokom dijapazonu snaga, ugaonih brzina obrtanja i pogonskih momenata, lako se prilagođavaju različitim uslovima eksploatacije (na primer, rad u eksplozivnim sredinama) i pogodni su za kontinualnu regulaciju brzine. A u poslednje vreme sve interesantniji postaju i motori čiji rad se zasniva na upotrebi elektrostatičkih sila, piezoelektričnog efekta i magnetostrikcije. U daljem tekstu obrađeni su konstrukcija, princip rada i važnije odlike nekih tipova motora koji su se svojim kvalitetom tehnološkim izvedbama u praktičnom smislu nametnuli kao najkorišćeniji, i izvršena je njihova komparacija

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Mašinstvo

Više u Skripte

Komentari