Odlomak

UVODNA RAZMATRANJA
Estetsko vaspitanje putem fizičkog vežbanja u velikoj meri se ostvaruje ritmičkom gimnastikom i modernim plesom čiji se izvori nalaze u Staroj Grčkoj, a imali su nesumnjiv uticaj na
formiranje i razvoj ritmičke gimnastike i plesa uopšte i to sa osnovnim grčkim pedagoškim principom: harmoničan razvoj tela i duha (Ivančević, 1976). Ta iskonska potreba čoveka za izražavanjem emocija i fizičkih sposobnosti opstala je nadugačkom putu od helenističke gimnastike, preko srednjovekovnih plesova na dvorskim balovima, pojave učitelja plesova i osnivanja prve baletkse škole, Academie royle de danse, 1662.godine u Parizu kada su postavljene osnove klasične baletske tehnike i umetnosti koja se održala uglavnom do današnjih dana.
Da su iz tog istog izvora nastali i ritmička gimnastika i moderan ples govore svi izvori koji se bave životom i delom Isidore Duncan (1876-1927) jer je sa veoma velikom važnošću
spominju i u istoriji ritmičke gimnastike (Ivančević, 1976; Cvitak, 2004) i u istoriji modernog plesa (Jocić, 1999; Savić, 2006) kao veoma važan faktor od kojeg su počeli moderni pravci
izražavanja pokretom koji ne robuju strogim zakonima pokreta klasičnog baleta.Amerikanka Isidora Duncan, inače učenica francuskog pedagoga Francois Delsarte (1811-1871), svojim nastupima širom sveta propagirala umetničko kretanje oslobođeno od mehanizovane tradicionalne škole klasičnog baleta i po svemu sudeći bila je veoma uspešna i populurana u svoje vreme, ali ipak (namerno ili ne) nedovoljno sistematična da postavi nova pravila odnosno novu preciznu modernu plesnu tehniku.
Otprilike u isto vreme u Evropi visokoobrazovani francuz Emil Jaques Dalkroze (1865-1950) takođe nije slepo pratio zakone kretanja klasičnog baleta, nego je svojim viđenjem
savremenog pokreta ostavio veliki trag u razvoju metodike i tehnike ritmičke gimnastike.Amerikanka Marhta Graham (1894-1991) je nastavila tek započeto Isidorino delo i
smatra se veoma zaslužna za oblikovanje plesne tehnike Modern Dance. Ona je u toku 40 godina svog aktivnog rada obogatila svetski balet novim shvatanjima, igračkim jezikom i pokretima. Za novodefinisane pokrete stvorila je odgovarajući rečnik što je proširilo dimenzije koreografskih mogućnosti (Savić, 2006).
Gotovo istovremenno kada se stvarao pravac Modern Dance, stvarao se i pravac i tehnika Jazz Dance-a koja je nastala dugogodišnjim međusobnim uticajem i kombinaciojom afričkih
plesova robova i klasičnih plesova robovlasnika u Americi (Zagorc,Horvat,Marčac-Mirčeta,Lampič, 1998)

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Više u Sport

Komentari