Odlomak

PREDGOVOR
Poslovanje preduzeća kao ekonomskog bića aktuelno je u svakom vremenu, ekonomskom prostoru i privrednom ambijentu. Istorijski gledano, preduzeće je oduvek predstavljalo stožer privrede, njenih ekonomskih aktivnosti i prosperiteta. U skladu sa karakteristikama, funkcijama, ulogom, i efikasnošću preduzeća – raspoznaju se kvalitativna obeležjaprivrede i njenog ambijenta, kao i različitih društveno-ekonomskih sistema.
Više decenija u jugoslovenskoj ekonomskoj nauci, zakonskoj regulativi i stvarnosti – preduzeće je bilo zanemarena, nižerazredna kategorija koja nije ispoljavala svoja ekonomska obeležja i funkcije. U razdoblju tzv. socijalističkog samoupravljanja čak je i sam naziv „preduzeće“ bio napušten i zamenjen izrazima „organizacija udruženog rada“ i „radna organizacija“. nažalost, većina ekonomskih teoretičara i univerzitetskih profesora olako je prihvatila „ukidanje“ preduzeća, razrađujući u svojim udžbenicima „nove ekonomske kategorije“, kao naučne discipline na fakultetima i višim školama. Povratak tržištu kao najznačajnijem regulatoru privrednih aktivnosti, započinjanje procesa tranzicije i svojinskih promena u jugoslovenskoj privredi, kao i uvođenje savremenih metoda rukovođenja i menadžmenta u poslovanje preduzeća – označili su reafirmaciju preduzeća kao osnovnog ekonomskog subjekta privrede.
Privredno visoko razvijene zemlje postavljaju preduzeće (u raznim oblicima) kao osnovni ekonomski subjekt, umesto stvaranja i raspodele profita. Isto tako, ono predstavlja ekonomski i organizacioni oblik ostvarivanja brojnih neekonomskih ciljeva i interesa. Stoga su u savremenoj teoriji i praksi preduzeće, njegovo funkcionisanje, metode poslovanja i organizacija – predmet izučavanja brojnih ekonomskih, ali i drugih naučnih disciplina.
Efikasnost je najčešće upotrebljavani i izučavani pojam, kada je reč o savremenom preduzeću koje posluje i živi u tržišnim uslovima. Poslovanje preduzeća je kompleksno i podložno uticaju velikog broja ekonomskih i neekonomskih faktora i subjekata koji utiču na njegovo funkcionisanje i poslovne rezultate. Stoga, ekonomiku poslovanja, njene principe i metode – nijedno ozbiljno preduzeće, kompanija ili korporacija – ne smezanemariti u svojoj praksi.
Namera autora ovog udžbenika je da afirmiše takav pristup izučavanju sadržaja ekonomike poslovanja preduzeća koji odstupa od klasičnih stereotipa, formula i obrazaca koji nemaju nikakvo praktično značenje, niti se u bilo kom preduzeću mogu primeniti. Apstraktne kategorije i formule, prevaziđene i rogobatne formulacije i definicije – prisutne u
brojnim udžbenicima iz ove oblasti – ne mogu predstavljati kategorije savremenog tržišno orijentisanog preduzeća, niti poslužiti uspešnosti njegove ekonomije poslovanja. Praksa poslovanja preduzeća danas zahteva jasne, logične i precizne pojmove, uputstva, savremene tehničke metode i organizaciju – koji će na jednostavan način omogućiti obavljanje delatnosti preduzeća, neophodne ekonomske analize, primenu ekonomskih principa, formiranje i raspodelu rezultata poslovanja i sl. Izučavanje savremenog preduzeća, njegovog poslovanja i funkcija – neophodno je, pre svega, studentima ekonomskih usmerenja i menadžmenta, koji se sa ovom problematikom upoznaju kao sa nastavnim predmetom. Sadržaj knjige je prilagođen programu Fakulteta za poslovne studije Univerziteta „Megatrend“, Beograd. Knjiga je rezultat i dugogodišnje prakse i rada autora u brojnim privrednim preduzećima – pa može korisno poslužiti svima koji se bave raksom i tekućim problemima poslovanja preduzeća, a žele da se šireupoznaju sa kategorijama i pojmovima koje sadrži predmet Ekonomikaposlovanja.
Autor je zahvalan za sve sugestije u vezi sa tekstom i sadržajem knjige, a posebnu zahvalnost izražavam prof. dr Mići Jovanoviću i prof. drBožidaru Stavriću za recenziju i izdanje ove knjige.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari