Odlomak

POJAM MARKETINGA – ŠTA JE MARKETING?
Marketing je svuda oko nas. Vidimo rezultate marketinga u obilju proizvoda koji se nalaze na policama prodavnica, vidimo deo marketinga u reklamama na televiziji, na Internetu, u novinama. Kod kuće, u školi, na radnom mestu – bilo čime da se bavimo, izloženi smo marketingu. Ipak, marketing je mnogo više od onoga što vidi naše oko potrošača. U pozadini svega nalazi se čitava mreža ljudi i aktivnosti koji se bore za pažnju potrošača, pokušavaju da spoznaju šta želite i trude se da zadovolje te želje.

Marketing se zasniva na potrošačima. Oni su ključni element marketinškog sistema. Svako od nas je potrošač u svakom području ljudske interakcije, od potrošnje usluga u obrazovanju i zdravstvu, pošti, pa sve do letenja povoljnim avio-kompanijama, kao i svakoj finansijskoj transakciji, od kupovine keksa do mobilnih telefona. Da li je marketing samo prodaja i reklamiranje? Da li je to samo reklama na televiziji ili u novinama, marketinška kampanja poštom ili elektronskom poštom (e-mail), prodaja preko Interneta ili pozivi na rasprodaje. Sve je ovo veoma važno, ali predstavlja samo dve funkcije marketinga koje često nisu ni najvažnije.

Danas marketing nije samo prodaja ili oglašavanje, sada ima novo značenje – zadovoljavanje potreba potrošača. Do prodaje dolazi tek kad je proizvod proizveden ali marketing počinje mnogo pre nego što firma ima proizvod. Marketing čine aktivnosti koje se preduzimaju kako bi se procenile potrebe ili procenilo da li postoji mogućnost zarade. Marketing se nastavlja tokom celog života proizvoda, nalazeći nove potrošače i zadržavajući postojeće. Ako marketinški stručnjaci dobro urade svoj posao uočavajući potrebe potrošača i razvijanjem proizvoda, uz dobru distribuciju i reklamu, taj proizvod će se veoma dobro prodavati. Prodaja i propaganda u tom slučaju nisu nevažni, već su deo šireg marketinškog miksa – skupa marketinškog oruđa koja zajedno deluje kako bi uticalo na tržište.

Marketing je proces zadovoljavanja potreba razmenom, a obuhvata pojedince koji hoće da podmire svoje potrebe (kupce) i preduzeća koja obavljaju aktivnosti kojima se te potrebe zadovoljavaju. Kupci su na strani tražnje, a preduzeća se nalaze na strani ponude. Marketing je način poslovnog razmišljanja usmeren ka tržištu koji u fokusu ima zadovoljenje potreba kupaca, profitabilnost poslovanja preduzeća i opštu dobrobit društva.

Suštinu marketinga čine:

  • kupci sa svojim potrebama i željama,
  • kompanije i institucije sa svojim proizvodima i uslugama,
  • proces razmene koji se dešava na tržištu,
  • vrednost koju daju učesnici razmene onome što su dobili u istoj i
  • nosioci marketing koncepcije, koji zaokružuju čin opšteg zadovoljenja potreba na strani tražnje, ponude i društva.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari