Odlomak

Tema 1:      Pregled dosadasnjih teoretskih razmatranja suštine kvaliteta

Definicija pojmova kvaliteta;Rijec ‘’kvalitet’’ potice od latinske rijeci ‘’qualitas’’koja znaci kakvoću svojstva, osobne. Najmanje ce se pogrijesiti ako se uopsteno kaze da ona ispoljava subjektivne procjene svakog pojedinca o osnovnim karakteristikama, mogucnostima i sposobnostima proizvoda i usluga.Americko drustvo za kontrolu kvaliteta(ASQC) definira kvalitet kao’’ukupnost osobina proizvoda i usluga koje karakterisu njegovu sposobnost da zadovolji odredjenu potrebu potrosaca.Dr. Dobrivoje Prokić kaze da ‘’kvalitet obuhvata znacajne karakteristike proizvoda cije se vrijednosti odredjuju mjerenjem da bi se utvrdilo da li je kvalitet proizvoda odgovora potrebama korisnika’’Claude Jambart, u knjizi’’Obezbjedjenje kvaliteta’’navodi dvije vrste:eksterni i interni kvalitet. Po ovom autoru eksterni kvalitet se ‘’sastoji u zadovoljanju ocekivanja klijenata’’, dok interni predstavlja njegovu sposobnost da realizuje aktivnosti u skladu sa utvrdjenim zahtijevima i to iz prve, bez popravke’’.Termin ‘’kvalitet’’ ne treba da se koristi kao jedini termin za izrazavanje stepena savrsenosti u komperativnom smislu, niti treba da se koristi u kvantitativnom smislu za tehnicka vrednovanja. Da bi se izrazilo ovo znacenje, mogu se koristiti sljedeci termini:

  •     ‘’relativni kvalitet’’ – kada su entiteti rangirani na relativnoj osnovi
  •     ‘’nivo kvaliteta’’ – u kvantitativnom smislu
  •     ‘’mjere kvaliteta’’ – kada se sprovode precizna tehnicka vrednovanja

Razvoj funkcije kvaliteta;Razvoj metode i tehnike funkcije kvaliteta odvijao se po sljedecim fazama;

•    Kontrolisanje i ispitivanje – I&T(Inspection & Test).
•    Kontrola kvaliteta – QC(Quality Control).
•    Obezbjedjenje kvaliteta – QA(Qualitx Assurance).
•    System kvaliteta
•    Menadzment kvaliteta.QM(Quality Menagment).
•     Menadzment totalnim kvalitetom – TQM(Total Quality Management).
•     Kvalitet covjeka ili kvalitet zivljenja covjeka(Quality of men) predstavlja drustveni aspect kvaliteta, odnosi se na buducnost, a zasniva se na:

1.    sirokom razumjevanju kvaliteta,
2.    kulturi kvaliteta kompanije,
3.    humanom aspektu kvaliteta.

Sistem kvaliteta proizvoda i usluga;Sistem kvaliteta, cine organizaciona struktura, odgovornost, postupci, procesi i resursi potrebni za ostavrenje upravljanja kvalitetom. System kvaliteta je vrlo slozen process zbog cega je neminovan organizovan i planski pristup za njegovo utvrdjivanje i odrzavanje. Neophodno je definisati:

•    politiku kvaliteta,
•    organizaciju za obezbjedjenje kvaliteta,
•    odgovarajuce resurse za kvalitet,
•    odgovarajucu dokumentaciju,
•    odgovarajuce postupke za sprovodjenje aktivnosti i radna mjesta
•    detaljan program aktivnosti

U realizaciji aktivnosti u odnosu na system kvaliteta moguce je, izdvojiti dvije faze:

•    projektovanje sistema kvaliteta i aktivnosti koje se zavrsavaju certifikacijom,
•    odrzavanje, unapredjenje i periodicne promjene sistema kvaliteta.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Skripte

Komentari