Odlomak

UVOD
Strateški marketing je proces pomoću koga rukovodioci marketinga formulišu i primenjuju strategije, a radi dostizanja postavljenih ciljeva u datim uslovima okruženja i samog preduzeća. To je moderan pristup upravljanju marketingom, pod kojim se podrazumeva kontinuirani proces prilagođavanja preduzeća promenljivoj okolini, u kome okolina vrši
permanentan uticaj na preduzeće, ali i preduzeće vrši odreñeni uticaj na okolinu u kojoj egzistira i kojoj se prilagođava.

Strateški marketing podrazumeva aktivan proces odreñivanja i voñenja marketinških aktivnosti prema marketing ciljevima ili upravljanje marketingom radi prilagoñavanja marketinških aktivnosti promenama nastalim u okruženju. Strateški marketing bi trebalo da bude planiran i sveobuhvatan koncept okrenut okruženju, koji se oslanja na kreativan i inovativan pristup u razvijanju i planiranju aktivnosti marketinga, marketing infrastrukture, proizvoda, usluga, i marketing kontrole.
Svako preduzeće mora kontinuirano da prilagoñava svoje poslovanje okruženju radi opstanka i daljeg razvoja. Na okruženje bi trebalo gledati kao na potencijalnu šansu za unapreñenje poslovanja, ali i eventualnu pretnju zbog uticaja nekontrolisanih faktora na sadašnje i buduće poslovanje. Okruženje čine poslovni subjekti i institucije (stejkholderi) i drugi činioci koji utiču na ponašanje preduzeća.

 

Strateški marketing obuhvata: Strateški marketing

1. Analizu makro faktora okruženja i tržišta, snaga i slabosti preduzeća;
2. Strateško planiranje marketinga;
3. Definisanje i izbor relevantni marketing strategija;
4. Sprovoñenje strategije;
5. Kontrolu i reviziju marketinga.

Strateško marketing planiranje je proces koji uključuje:

  • Definisanje marketing vizije i misije,
  • Utvrñivanje ciljeva;
  • Formulisanje strategija na nivou kompanije i poslovnih jedinica;
  • Izbor dugoročnih marketing i tržišnih strategija;
  • Razvoj i primenu marketing programa koji su usmereni ka  zadovoljenju potreba ciljnih tržišta.
  • Definisanje standarda revizije marketing strategije i kontrole marketing programa.

Razvijanje strateške marketinške orijentacije dugoročan je proces i predstavlja svojevrstan oblik investicija. Ova investicija podrazumeva promenu organizacione kulture i organizacione klime, i to na način da zajedničke vrednosti, izražene kroz zadovoljenje potreba potrošača i briga o kvalitetu u svim aktivnostima, budu moto i težnja svih zaposlenih. Razvijanje strateške marketinške orijentacije podrazumeva usredsreñenost aktivnosti organizacije na: potrošača/korisnika usluga, konkurenciju, promenu okruženja i kulturu organizacije. Proces implementacije strateške marketing orijentacije odvija se u nekoliko faza:

1. Obezbeñivanje podrške visokog nivoa menadžmenta;
2. Formulisanje konkretne misije koja se odnosi na razvijanje strateške marketing orijentacije. Istovremeno, trebalo bi da postoji i odgovarajući plan kao i potrebni resursi da se plan ostvari;
3. Formiranje stručnog tima, koga čine menadžeri preduzeća i konsultanti.

Stručni tim trebalo bi da:

  • Identifikuje sadašnju orijentaciju kompanije;
  • Izradi i predloži program poboljšanja kulture i klime organizacije;
  • Predloži eventualne strukturne promene u okviru kompanije u cilju podrške marketinškim aktivnostima;
  • Predloži program sprovoñenja promena u okviru sistema nagrañivanja (novčane nagrade i unapreñenja).

Dinamiku planiranih promena potrebno je kontinuirano pratiti. Da li je došlo do promena i u kom stepenu, može se proveriti postavljanjem sledećih pitanja:

  • Da li je sa konkretnom organizacijom lako raditi?
  • Da li se održavaju obećanja?
  • Da li se u organizaciji zaposleni pridržavaju postavljenih standarda?
  • Da li se brzo reaguje na promene?

Prihvatanje strateške marketinške orijentacije podrazumeva razvijanje veštine menadžmenta u marketingu. Marekting nije samo filozofija ili pristup u načinu na koji se posao obavlja, već i aktivnost rukovoñenja. Proces rukovoñenja podrazumeva analizu, planiranje, primenu i kontrolu. Efikasno rukovoñenje marketingom zahteva analizu svih faktora koji mogu da utiču na uspeh ili neuspeh kompanije u oblasti marketinga. Uobičajeni oblici analize su:

  • Analiza okruženja;
  • Analiza tržišta (veličina i tržišne tendencije);
  • Analiza konkurencije;
  • Analiza potrošača/korisnika usluga;
  • Analiza kompanije (procenat tržišnog učešća, portfolio kompanije, analiza profitabilnosti) itd.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari